Honda melder sig nu også i koret af batteriproducenter, der er nået langt med udviklingen af solid state-batterier. Med forventninger om at levere batterier med forbedret energitæthed og holdbarhed planlægger bilproducenten at påbegynde produktionen allerede i januar 2025.
Produktionsanlægget, der ligger i Sakura City, Japan, dækker 27.400 kvadratmeter og vil fungere som en testlinje for at sikre effektivitet og kvalitet i alle produktionsfaser. Honda har udviklet en avanceret rullepresningsteknologi, som sikrer optimal densitet i batteriernes faste elektrolytlager – et afgørende element i fremstillingen af solid state-batterier.
Når linjen er operationel, vil Honda evaluere masseproduktionspotentialet og finjustere processerne for at sikre, at batterierne opfylder industrikravene. Målet er at lancere teknologien kommercielt senere i dette årti, meldes det.
Status …
Udviklingen af den nye generation af battterier til elbiler er i fuld gang hos flere førende bilproducenter og teknologivirksomheder. Her er nogle af de mest fremtrædende aktører:
- Toyota: Toyota arbejder på fire forskellige batteriteknologier, herunder solid state, med målet om at fordoble rækkevidden, halvere omkostningerne og reducere ladetiden markant.
- Volkswagen: I samarbejde med QuantumScape har Volkswagen udviklet et solid state-batteri, der har vist ekstrem holdbarhed med 95 procent kapacitet efter 500.000 kilometer.
- BMW: BMW har annonceret et samarbejde med den amerikanske virksomhed Solid Power for at udvikle batterier til deres elbiler.
- Nissan: Nissan planlægger at introducere solid state-batteri i deres elbiler omkring 2028.
- Ford: Ford har ligesom BMW investeret i udviklingen af solid state-teknologien gennem partnerskaber med virksomheder som Solid Power.
- ProLogium: Den taiwanske virksomhed ProLogium har indgået samarbejde med Mercedes-Benz om udvikling af et solid state-batteri og planlægger at bygge en gigafabrik i Frankrig.
- QuantumScape: Denne amerikanske virksomhed, støttet af Volkswagen, udvikler solid state-batterier og har præsenteret prototyper med lovende resultater.
- WeLion: WeLion samarbejder med Nio om at levere semi-solid state-batterier, der giver elbiler en rækkevidde på op til 1.000 kilometer.
Selv om der slås rigtig meget på tromme for solid state-batterier, er den generelle opfattelse blandt analytikere, at vi ikke får batterierne at se i almindelige produktionsbiler tidligere end 2030.