I fremtiden vil elbiler både have batteri og brændselscelle, mener Honda. Japanerne har netop fremvist en ny brændselscelle, der er udviklet i samarbejde med General Motors. Den skal i første omgang bruges i Honda CR-V SUV’en, men den kommer til at spille en større rolle i fremtiden siger Honda.
Dermed går Honda mod strømmen. De fleste bilproducenter har droppet tanken om brint til personbiler og er gået direkte mod rene elbiler.
Men Hondas ledere er overbeviste om, at der er en fremtid for brintdrevne personbiler:
– Brint vil spille en særlig vigtig rolle for at opnå CO2-neutralitet. Med dette system har vi haft som mål at reducere omkostningerne og forbedre holdbarheden ved lave temperaturer, sagde Hondas CEO Shinji Aoyama i forbindelse med, at brændselscellen blev fremvist.
Fordelen ved den nye brændselcelle er, at den er langt billigere at producere end drivlinien til en almindelig elbil. Derudover skulle systemet være mere holdbart, fungere bedre i koldt vejr og starte væsentligt hurtigere.
Honda CR-V med brintdrev vil i første omgang blive solgt i USA og Japan. Men det er ikke udelukket, at modellen også bliver solgt i Europa.
Også Renault leger med en kombineret brint-batteri elbil. Sidste år fremviste de konceptbilen Renault Scenic Vision, der bedst kan betegnes som en brint-hybrid. Ved hjælp af en en lille brændselscelle forvandles hydrogen til elektricitet, der enten ledes til bilens batteri eller direkte til fremdrift under kørsel.