Huawei har haft stort succes verden over og ikke mindst på det danske marked, hvor de senest overgik Samsung. Det skyldes blandt andet de mange varianter Huawei kommer med. I den anmeldelse er der altså tale om budget modellen i den kommende Mate 20 serie, hvor de formodede Mate 20 og Mate 20 Pro bliver præsenteret d. 16 oktober i London. De tidligere budget modeller fra Huawei har tidligere kunne anbefales, da man ikke havde en følelse af, at man rendte rundt med en billig telefon i hånden. Om Mate 20 Lite kan leve op til det, kan du læse om her.
Følelsen i hånden Der er nu ikke længere stor forskel på de aller dyreste smartphone modeller og de billige, når det kommer til det visuelle udtryk. Glas på bagsiden, aluminium i siderne og skærme der fylder godt og vel hele fronten. Det er bestemt en trend i den rigtige retning. Mate 20 Lite ligner i hvert fald ikke en billig smartphone dømt ud fra udseendet. Man får endda også et hovedetelefon-stik og mulighed for udvidelse med hukommelseskort. Hos Huawei, og et par andre producenter, er det altså blevet en nedgradering at have plads til hovedetelefoner og ekstra hukommelse – øh, okay. Til gengæld kan Mate 20 Lite ikke tåle kontakt med vand.
Der hvor man til gengæld godt kan mærke budget aftrykket er med vibrationerne. Der skal virkelig meget til før, at en vibrationsmotor kommer på som et kritikpunkt, men det kan man ikke komme uden om i Mate 20 Lites tilfælde. Det giver følelsen af at have en syv år gammel mobil i hånden, og hvis den ligger på bordet eller i lommen, så kan man simpelthen høre, at det ikke hvad man normalt får på nutidens smartphones. Er det en dealbreaker? Nej. Men det får det ellers pæne design til at falme en hel del.
Kæmpe skærm Skærmen er selvfølgelig en LCD skærm, som alle andre billigere smartphones, og med fuld HD opløsning. Den fylder stort set hele fronten, dog med en synlig ramme rundt om og et hak i toppen. Det hele ser fint ud fronten, og man får altså optimalt skærm-udbytte for pengene. Man skal ikke længere give flagskibspriser for en stor skærm i fin opløsning. Skærmen er faktisk på hele 6.3 tommer, som er på størrelse med Samsung Galaxy Note 9. Mate 20 Lite er altså på ingen måde en lille telefon, tværtimod. Det egner sig rigtig fint til videoer på YouTube eller lignende. Lyden kunne selvfølgelig godt være en smule bedre med blot en højtaler i bunden, men det var ikke forventet til prisen. Fingeraftrykscanneren findes på bagsiden og virker aldeles glimrende.
Tålmodighed er en dyd Hvis man er til skrabede versioner af Android, så skal man nok ikke vælge Mate 20 Lite. Her er brugerfladen proppet med alle Huaweis egne apps, som man aldrig bruger alligevel, samt en bunke præinstallerede spil. Det er der som sådan ikke noget nyt i. Tager man sig god tid og fjerner de irriterende spil og smider en anden launcher på, så er man ude over det problem. Det skal sige, at det er Huwaeis seneste EMUI 8.2 oven på Android 8 Oreo.
Mate 20 Lite besidder Huaweis egen Kirin processor, og det kan godt mærkes, at det ikke er en af dem fra øverste hylde. Op til flere gange oplevede jeg, at telefonen lige skulle bruge op til to sekunder på at registrere hvad jeg beder den om – især hvis man har gang i mange ting indenfor kort tid. Man kan måske sige, at det kan forventes til prisen, men det var ikke den oplevelse vi har haft med tidligere Huawei budget modeller. Formentlig kan det rettes med en softwareopdatering.
AI på godt og ondt Huawei er tossede med AI, eller kunstig intelligens, og den får ikke for lidt. Mate 20 Lite får samme behandling, og det er på godt og ondt. Her er der blandt andet kommet en HDR funktion til selfie kameraet, hvor den kan genkende baggrunden og indstille kameraet efter det. Blandt andet også i mørke, hvor den automatisk lyser op i skærmen, uden at man selv skal aktivere noget. Telefonen er rimelig præcis med at få fat i omgivelserne, men når man skal bruge op til flere forsøg på at få en selfie der ikke er sløret, så kan det vel nærmest være lige meget. Bagkameraet, der også har fået AI, er heldigvis noget bedre ustyret. Her kan man godt få nogle udemærket billeder, så længe belysningen er rimelig. Godt nok har den funktioner til brug i mørke, men det virker ikke helt optimalt. Om man er til AI og billeder der får skruet op for farverne er måske en smagssag, men nu har man muligheden for at slå AI fra eller til, selv efter man har taget et billede – ja tak. Man kan naturligvis tage portrætter med sløret baggrund og kunstig makeup i ansigtet, hvis man er til den slags.
Landskabsbillede uden hjælp fra AI Landskabsbillede med AI Der bliver skruet op for farverne AI hjælper lidt i mørke Det er svært at få en god selfie AI prøver med night mode Hurtiglader i æsken Batterilevetiden er fremragende på Mate 20 Lite. Et stort 3750 mAh batteri med hurtigoplader, der følger med i æsken vel og mærke, er nok højdepunktet for Mate 20 Lite. Det er godt vel to dages brug, og man skal ikke lade i lang tid, før man har til en dag mere. At apps i baggrunden hurtigt bliver lukket ned er måske med til at holde på kræfterne, men det er nok de færreste der vil lægge mærke til det.
Der findes alternativer Huawei Mate 20 Lite er ikke en dårlig telefon, men det er heller ikke den bedste i den prisklasse. Den følelse af, at man har et relativt billigt stykke elektronik i hånden, er svær at overse på flere punkter. Med den pris den ligger på nu, omkring 2.800 uden abonnement, er den kun 1.000 kroner fra Huaweis egen P20. En telefon der vel og mærke ikke er en budget model, og med et kamera der kom i top tre hos DxOMark, da den udkom tilbage i marts. Er den kun 1.000 kroner mere værd end Mate 20 Lite? Ikke i mine øjne. Kort sagt er Mate 20 Lite lige nu prissat for højt. Vil man ikke betale mere, end hvad Mate 20 Lite koster, så er Motorola Moto G6 Plus et bedre køb til prisen lige nu. Ellers skal man være heldig og finde den med rabat med et abonnement.
Design
Funktioner
Ydelse
Pris
Pris: 2.800 kr. (uden abb) Prisen på Mate 20 Lite skal tættere på 2.000 kroner, før at den kan anbefales. Der findes bedre alternativer til færre penge, og vil man betale lidt mere, så kan man få en klasse mobil.