ElbilerTophistorie

Huawei præsenterer Aito M5 plugin-hybrid med HarmonyOS

Huawei har præsenteret plugin-hybriden Aito M5, der kører på HarmonyOS og lanceres i Kina allerede til marts.

Under et event lige før juleaften præsenterede Huawei plugin-hybriden Aito M5, der er et fælles projekt med Seres. Sidstnævnte skal levere hardware og samle bilen, mens Huawei skal stå for bilens operativsystem og alle “smart-dele”. Bilen kommer til salg i Kina allerede i marts måned.

Huawei har godt nok benægtet, at selv vil producere biler, men med Aito M5 kommer de tæt på. Samarbejdet med Seres blev indledt allerede i foråret, hvor Huawei satte bilproducentens Seres SF5-model til salg i deres kinesiske flagskibsbutikker.

 

De seneste tre år har været hårde mod kinesiske Huawei. På grund af amerikanske restriktioner er salget af Huawei-mobiltelefoner styrtdykket i Vesten og oven i hatten har kineserne mistet muligheden for at levere netværksudstyr til de fremadstormende 5G-netværk i mange vestlige lande. Bilerne skal angiveligt være en vej ud af den økonomiske klemme.

Aito er et akronym for Adding Intelligence To Auto og Huawei skal som nævnt levere alle bilens intelligente dele. Eksempelvis er bilen udstyret med kinesernes eget styresystem, HarmonyOS, der skal kunne installeres på alt fra små IoT-enheder over smartphones til, ja, biler. Det er, så vidt vides, første gang HarmonyOS benyttes i en kommercielt tilgængelig bil.

 

Aito M5
Aito M5 (foto: Huawei)

Huawei er ekstremt aggressive indenfor softwareløsninger til biler – og så sent som i september viste firmaet en helt ny form for kørselsassistent, der er en augmented reality-skærm til forruden. AR-HUD, som den virtuelle kørselsassistent hedder, giver føreren af bilen information om trafikken og positionering af andre trafikanter i realtid. Om AR-HUD er med ombord i Aito M5 er uvist, men det vil give mening.

Stort batteri

Aito M5 er baseret på Seres REEV-platformen. Det er en mellemstørrelse SUV. Den får en maksimal rækkevidde på 1.000 km og er udrustet med et forholdsvis stort 40 kWh batteri, der skal supplere fossilmotoren. Den populære plugin-hybrid Ford Kuga har til sammenligning et batteri på 14,4 kWh.

Aito M5
Skærmdump fra præsentationen.

Der kommer tre varianter af bilen på gaden i Kina, nemlig:

 

  • Standardudgave med baghjulstræk (250.000 Yuan / 259.000 Dkr).
  • Performance med firehjulstræk (280.00 Yuan / 290.000 Dkr.).
  • Flagskibsmodel med firehjulstræk (320.000 Yuan / 332.000 Dkr.).

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.