Tesla topper salgslisterne over det meste af verden. Men i en ny tysk undersøgelse indtager amerikanerne en lidet flatterende sidsteplads. Det er nemlig den bil, der har flest fejl, når den sendes gennem de obligatoriske bilsyn i Tyskland. Ikke bare blandt elbiler, men blandt alle typer biler.
Tallene kommer fra den seneste 2025-rapport fra TÜV (Technischer Überwachungsverein) der står for bilsyn i Tyskland. Rapporten er baseret på hele 10,2 millioner biler og det er første gang, organisationen har data nok til at medtage hele ti elbiler i udvalget, som kan findes i rapporten for både 2–3 år gamle biler og 4–5 år gamle biler.
Tallene fra TÜV er ikke behagelig læsning for Tesla. Her ender Model 3 helt i bund blandt 111 testede modeller efter 2–3 år. Hele 14,2 procent af Model 3’erne, altså præcis hver syvende, består ikke det første bilsyn. I gennemsnit havde 6,4 procent af de 2-3 år gamle biler fejl.
Men også blandt de biler, der var mellem 4-5 år gamle, er det Model 3, der indtager sidstepladsen – nummer 113 ud af lige så mange biler.
Herunder en liste over de 2-3 år gamle elbilmodeller (altså første bilsyn), der var med i TÜV-Report 2025:
Bilmodel (2-3 år) Fejlrate Kørte kilometer Placering (ud af 111) Volkswagen e-Golf 3,4 % 32.000 9 Hyundai Kona Electric 4,0 % 36.000 15 Mini Cooper SE 4,4 % 25.000 22 Volkswagen ID.3 5,0 % 33.000 40 Volkswagen ID.4/ID.5 5,9 % 38.000 59 Peugeot e208 6,4 % 30.000 69 Volkswagen e-Up 7,5 % 27.000 81 Opel eCorsa 8,3 % 29.000 89 Renault Zoe 8,9 % 30.000 94 Tesla Model 3 14,2 % 53.000 111
(Kilde TÜV-Report 2025) Og herunder oversigten over elbiler med 4-5 år på bagen:
Bilmodel (4-5 år) Fejlrate Kørte kilometer Placering (ud af 113) Volkswagen e-Golf 4,6 % 44.000 9 Volkswagen ID.3 5,4 % 35.000 12 Hyundai Kona Electric 7,9 % 51.000 43 Volkswagen e-Up 9,0 % 30.000 59 Renault Zoe 14,5 % 42.000 102 Tesla Model 3 19,7 % 74.000 113
(Kilde TÜV-Report 2025) Det skal tilføjes, at Model 3 var den klart mest kørte bil i undersøgelsen, hvor den gennemsnitlige kilometerstand efter tre år var 53.000 kilometer, mod 42.000 kilometer for gennemsnitsbilen. Men det kan ikke forklare det høje antal fejl, mener TÜV.
– Den høje kilometerstand kan ikke bortforklare de dårlige resultater. Foruden fejl på bremser og aksler er der mange problemer med belysningen. Det tyder på mangler i service og vedligeholdelse. Producenten bør forbedre dette, og ejere opfordres til større opmærksomhed på pleje, siger administrerende direktør Dr. Joachim Bühler i TÜV.
En anden ting, der skal tages højde for, er at Model 3 siden er kommet i en nyere udgave, der endnu ikke har været gennem syn. I Tyskland skal nye biler synes efter tre år og herefter hvert andet år. Om den nyeste udgave klarer sig bedre, ved vi derfor tidligst om tre år.
Hele rapporten kan læses her (PDF, åbner i ny fane).