Et spørgsmål, som mange med rette går op i er levetiden på elbilbatteriet på langt sigt. Evidensen er svag, fordi elbiler rent ud sagt ikke har eksisteret længe nok til, at vi kan se, hvor hurtigt de nedbrydes, og hvordan deres afslutning på livet ser ud.
Men det amerikanske firma Recurrent Auto forsøger gennem overvågning af mere end 20.000 køretøjer at komme nærmere et svar. Og deres seneste rapport ser temmelig interessant ud. Selskabet konkluderer at det indtil videre ser ud til, at elbilbatterier har meget længere levetid, end nogen havde forestillet sig.
“Meget få af dem er blevet udskiftet, selv efter at den 8-årige, 160.000 kilometers garantiperiode er udløbet. Ser man udelukkende på de ældste modeller fra 2015 og tidligere, har kun 13 procent af ejerne rapporteret om en batteriudskiftning,” hedder det i rapporten.
Ser man på de modeller, der er kommet efter 2015 er det mindre en enkelt procent, der har fået skiftet batterier. De fleste batteriudskiftninger for både ældre og nyere biler er desuden sket under garanti eller som en del af en tilbagekaldelse.
Nedbrydes hurtigere i starten Data fra de 20.000 biler viser også, at nedbrydningen af batterierne følger en tydelig S-kurve. Der sker et stort dyk de første par år, og så stabiliserer batterierne sig i lang tid, for så igen at nedbrydes kraftigt mod slutningen.
Et flertal af de biler, som Recurrent indsamlede data fra, er Tesla-modeller. Herunder har Recurrent samlet data fra 12.000 Tesla Model 3 og Model Y. Ved at beregne den faktiske rækkevidde ud fra måleværdien EPA (den amerikanske ækvivalent til WLTP) kan du se, hvor mange procentpoint batterierne har tabt over tid.
Klik for at forstørre (grafik: Recurrent Autos). Dataene i de to ovenstående grafer er for biler, der har kørt i omkring fire år. I den indledende periode har Tesla Model 3 tabt otte procentpoint og Model Y seks procentpoint. Nu er bilerne i stabil stand.
I sin rapport drager Recurrent Auto tre konklusioner:
Ikke overraskende forekommer den højeste procentdel af batteriudskiftninger fra den allerførste generation af elbiler på vejen. Disse biler er nu 14 år gamle. Ikke så dårligt for en ny teknologi. Fra 2015 til 2022 steg den gennemsnitlige batteristørrelse med 122 procent, hvilket betyder, at nyere elbilbatterier kan tåle at miste mere kapacitet, før de skal udskiftes. Efterhånden som batteristyringssystemer og varmestyringssystemer forbedres, bør vi se endnu bedre batterilevetid og færre udskiftninger, selv efter mere end et årti. Hele rapporten kan læses her .
Læs også: Slider lynladning på elbilens batteri?