Nic. Christiansen Gruppen, der importerer og sælger Hyundai i Danmark, har annulleret 1.000 ordrer på den populære Hyundai Ioniq 5. De danskere, der havde bestilt bilen, modtog i juni måned et brev, hvori de blev forklaret, at annulleringen skyldes corona, komponentmangel og logistiske problemer. Det skriver Børsen .
“I øjeblikket oplever vi en stigende udfordring med at få leveret flere modeller fra fabrikken. Dette har i en særlig grad ramt Hyundai Ioniq 5 og får desværre betydning for din bestilling af Hyundai Ioniq 5,” skriver Hyundai Danmark til kunderne.
Køberne er i stedet blevet tilbudt at købe en 2023-model med 20.000 kroner i rabat fremfor den bestilte 2022-model. På trods af rabatten, ender bilen med at være mellem 15.000 og 30.000 kroner dyrere, da 2023-modellen generelt har højere pris.
Netop Ioniq 5 og søsterbilen Kia EV6 har været hårdt ramt af ventetider. Begge selskaber meddelte i april måned om ventetider på op mod et år . Nu har Hyundai altså kastet håndklædet i ringen. I stedet for at producere de solgte 2022-modeller, har de valgt at fokusere på produktion af 2023-modellen.
Video fra iNPUTs første køretur i Ioniq 5. Det tilbud har 900 og af de et tusinde kunder valgt at tage imod, fortæller koncerndirektør i Nic. Christiansen Gruppen, Niels Vrist Bertelsen, til Børsen.
Forbrugerorganisation FDM stiller dog spørgsmålstegn ved, om det er lovligt at Hyundai opkræver de ekstra penge.
– Vi skal huske på, at grunden til, at Hyundai ikke kan levere bilen skyldes chipmangel, men de kan godt producere 2023-modellen. Derfor er det jo ikke, fordi de ikke kan, men fordi de ikke vil. Vi mener derfor, at de enten bør bruge deres chips i 2022-modellen eller sælge 2023-modellen til samme pris, siger Michael Ern Nielsen, der er advokat hos FDM, til Børsen.