Efter lanceringen af Ioniq 5 sigter Hyundai på at lancere yderligere elleve nye elbiler frem mod 2030, plus seks elbiler fra luksusmærket Genesis. Altså i gennemsnit to elbiler om året. Det afslørede selskabet ved et digitalt event forleden.
Blandt de kommende elbiler er tre sedanmodeller, seks SUV’er, en transportbil og en “ny type bil”. Præcis hvad det dækker over, er endnu uklart.
Først på gaden vil være Hyundai Ioniq 6, der bliver en sedanmodel der bliver inspireret af konceptbilen Prophecy og som kommer til salg allerede i år. Om to år, i 2024, følger Ioniq 7 der bliver en større SUV-model.
– Vi accelererer vores overgang til elektrificering på en succesfuld måde og bliver en global leder, når det kommer til elbiler, på trods af udfordringer som global chipmangel og en igangværende pandemi, lover administrerende direktør Jaehoon Chang.
En af våbnene bliver en ny platform kaldet IMA, Integrated Modular Architecture, der er en videreudvikling af E-GMP platformen som Ioniq 5 og Genesis GV60 er baseret på. IMA bliver mere modulær
I modsætning til flere andre bilproducenter vælger Hyundai at arbejde videre med batterileverandører i stedet for at udvikle og fremstille batterier på egen hånd. Hyundai vil også udvikle en ny platform kaldet IMA, der supplerer E-GMP platformen, som Ioniq 5 er baseret på.
IMA udvikles til at standardisere ikke bare et chassis, men også batterisystem og motor. Arkitekturen skal kunne bruges til elbils-modeller i alle segmenter, hvorfor den på sigt skal gøre produktionen væsentlig billigere.
Hyundai har et mål om at sælge 1,87 millioner elbiler som året i 2030. Sydkoreanerne vil investere mere end 100 milliarder kroner (19,4 billioner koreanske won) for at opnå målet, fortæller de en pressemeddelelse. Det inkluderer midler til at opføre nye fabrikker, hvor det er nødvendigt.