Til juli præsenterer Hyundai officielt deres første elektriske muskelbil, Hyundai Ioniq 5 N. Men i disse uger kører den rundt i Sverige, hvor den testes i vinterkulden. Ioniq 5 N er en firehjulstrækker, der er optimeret til maksimal ydeevne under forskellige køreforhold.
Det er første gang, at en ren elbil kommer gennem møllen hos Hyundais N-brand, der vil skabe “hverdagssportsvogne” med “racerbanekapacitet”. Det fortæller selskabet i en pressemeddelse .
På Hyundai Ioniq 5 N er den elektriske E-GMP drivlinje blevet optimeret. Der er blevet skruet på alle dele af bilen for at give den maksimal ydeevne under alle tænkelige forhold. Hyundai giver dog endnu ingen konkrete tal på bilens evner.
Læs også: Hyundai Ioniq 5 – den første køretur .
“Ligesom vores N-modeller er slebet i de skarpe hjørner af Nürburgring, er vores N-modeller også slebet ved de skarpe hjørner og iskolde overflader på vores prøvegrund i Arjeplog, Sverige, hvilket sikrer maksimal ydeevne under de mest ekstreme vinterforhold,” siger Till Wartenberg, der er underdirektør for Hyundai N.
Ved at optimere drejningsmomentet i for- og bagmotorerne skulle Ioniq 5 N også have fået en særlig god kurveevne. Den får også en speciel drifting-tilstand for at “maksimere køreglæden”. Den skulle være specielt udviklet, for at gøre det nemmere for uerfarne driftere .
Den globale lancering afHyundai Ioniq 5 N er planlagt til juli i år. Først da vil vi finde ud af alle detaljer om modellen. Indtil da kan vi fornøje os med den første af en række teaser-film her: