I de sidste dage af juni blev designet på Hyundai Ioniq 6 vist frem , men nu er sydkoreanerne også klar med bilens specifikationer. Det ser aldeles lovende ud. For ikke alene får Ioniq 6 lynhurtig 800 volt-arkitektur, der giver speed på opladningen, den får også en WLTP-rækkevidde på omkring 610 kilometer.
Den opnås blandt andet ved et yderst strømlinet design, der giver bilen en vindmodstandskoefficient på bare 0,21. Dermed er den bare et my fra at matche Mercedes EQS, der med en koefficient på 0,20 er den mest aerodynamiske bil i produktion.
Lige som forgængeren Ioniq 5 er den nye model bygget på E-GMP-platformen, der åbner for 800 volt-arkitektur. Den sikrer, at batteriet kan lades fra 10 til 80 procent på bare 18 minutter.
Apropos batterier, så kommer Ioniq 6 med to batteristørrelser på henholdsvis 53 og 77,4 kWh. Elmotoren er som udgangspunkt monteret på bagakslen, men bilen vil også kunne fås i en udgave med firehjulstræk. Denne har en systemydelse på 239 kW og et moment på 605 nm. Det giver bilen en acceleration fra 0-100 km/t på 5,1 sekunder.
Med batteristørrelsen på 77,4 kWt, baghjulstræk og de standardmonterede 18-tommer alufælge har Ioniq 6 en rækkevidde på omkring 610 kilometer. Den mindre batteripakke på 53 kWh har, ifølge Hyundai, et af de laveste energiforbrug på markedet med blot 14 kWh/100 km.
Ioniq 6 lanceres i Danmark i 2023, men forsalget starter allerede i efteråret 2022. Priserne er der, naturligvis, stadig intet nyt om.
Ja tak, vi snupper to.