Hyundai har præsenteret produktionsudgaven af den 7-sæder store Ioniq 9, der er fem meter lang og får et kolossalt 110 kWh batteri, der giver den en rækkevidde på op til 620 kilometer. Den længe ventede bil er søster til Kia EV9.
Ligesom de to andre Ioniq-modeller er 9’eren naturligvis baseret på 800 volt teknologi, der gør det muligt at lade det store batteri op fra 10 til 80 procent på bare 24 minutter. Ladeeffekten er på 350 kW DC.
Kabinen i Ioniq 9 er designet som en mobil lounge med bløde, elliptiske former og afdæmpede farver, der skal skabe en afslappede og indbydende atmosfære. Interiøret tilbydes med enten seks eller syv sæder. Sæderne i første og anden række kan lænes helt tilbage og er udstyret med benstøtter.
Sæderne på anden række kan vendes. Sæderne på anden række kan desuden vendes mod tredje række, så man kan skabe en “hyggelig social zone”, som det hedder i pressemeddelelsen.
Med tredje sæderække foldet helt ned kan bagagerummet rumme op til 1.323 liter, mens der stadig er 620 liter til rådighed, selv når alle tre sæderækker er i brug. Derudover er der i forreste bagagerum, ‘frunken’ , op til 88 liter i RWD-varianten og 52 liter i AWD-varianten.
Et kig på førerpladsen. Den baghjulstrukne variant drives af en 160 kW motor, mens den firehjulstrukne variant får en ekstra 70 kW motor på forhjulene. Der kommer også en Performance-udgave, der har 160 kW motorer på både front- og bagaksler. Denne udgav kan accelerere fra 0-100km/t på 5,2 sekunder. Ikke ringe for en bil i denne størrelse.
Hyundai lancerer Ioniq 9 i “første halvdel af 2025”. I hvert fald i USA og i hjemlandet Korea. Den kommer først til Europa senere, meddeles det.
Der er naturligvis ikke nogen pris på Ioniq 9 endnu, men helt billig bliver den næppe. Prisen på søsterbilen Kia EV9 er i øvrigt lige blevet sænket, så indstigningsmodellen kan fås fra 449.999 kroner.