Mens der er frit valg på alle hylder, når det gælder elbiler til 400.000 kroner eller mere, så støber bilproducenterne i øjeblikket kuglerne til det, forbrugerne lige nu tørster efter: Elbiler til priser under 200.000 kroner. For at være i stand til det – og samtidig distancere sig fra kinesiske batteriproducenter – har Hyundai Group besluttet at starte produktionen af deres egne, billigere LFP-batterier.
Allerede i slutingen af næste år vil produktionen være på plads. Dermed kommer de første biler med sydkoreanernes eget batteri på vejene i 2025. Det rapporterer den sydkoreanske avis The Korea Herald.
– Med langvarig økonomisk afmatning og høj inflation kigger kunder, der er interesserede i elbiler, på indgangsmodeller og billigere elbiler. Ligesom verdens førende elbilproducenter Tesla og BYD kan Hyundai udvikle flere batterier, øge produktionen og derved sænke de samlede omkostninger, kommenterer Lee Ho-geun, professor i bilteknik ved Daeduk University til avisen.
LFP-batterierne, såkaldte jernfosfatbatterier, bruger færre mineraler og er almindelig i basismodeller fra andre elbilproducenter. Batterierne er også mere holdbare end de mere kostbare NMC-batterier, men har en lavere energitæthed.
Hyundai Group sigter dog på at optimere deres LFP-batterier, så de får en en energitæthed på omkring 300 Wh pr. kilo. Det er væsentlig mere end de LFP-batterier, der sendes på gaden i dag og nærmer sig NMC. Hvordan det skal opnås, oplyses ikke.
De nye batterier forventes at blive brugt i Hyundai og Kias entry-level og mid-range elbiler fra 2025. Det kunne for eksempel omfatte Kia EV3 og EV4, der for nylig blev vist i konceptform.
Hyundai Group har ikke kommenteret rygterne.