ElbilerTophistorie

Hyundai viser brintbilen Initium frem

Hyundai går imod strømmen for at vise, at brint stadig kan være relevant – selv når det handler om personbiler.

Mens de fleste bilproducenter har vendt ryggen til brintteknologi i personbiler og i stedet fokuserer på tung transport, går Hyundai en anden vej med præsentationen af konceptbilen Initium. Konceptet blev afsløret på Bruxelles Motor Show og repræsenterer Hyundais vision for, hvordan brint stadig kan spille en rolle i fremtidens persontransport.

Hyundai Initium er samtidig en forsmag på en ny FCEV-model, der lanceres i første halvdel af 2025. Om den kommer til Danmark, er endnu uvist.

 

Hyundais brintstrategi omfatter både personbiler, som Initium, og tung transport, herunder XCIENT Fuel Cell-lastbiler, der allerede er i drift i Europa.

De fleste aktører i bilindustrien ser ikke længere brint som en praktisk løsning for personbiler, primært på grund af høje produktionsomkostninger, begrænset tankinfrastruktur og konkurrencen fra batteridrevne elbiler. Hyundai er dog overbevist om, at brintteknologi stadig har potentiale til at kombinere lang rækkevidde, hurtig tankning og miljøvenlig drift i segmentet for personbiler.

 

Men udfordringerne er massive. Tankstationerne lukker, også her i Danmark, hvor alle offentligt tilgængelige brintstationer er lukket. Uden steder at tanke bliver brintbiler hurtigt ubrugelige i dagligdagen – en udfordring, som Hyundai forsøger at adressere gennem innovation og en bredere brintstrategi.

Hyundai Initium
Koncept-FCEV’en Hyundai Initium.

Som en videreudvikling af tidligere modeller som Tucson ix35 Fuel Cell og NEXO sætter Initium fokus på at kombinere lang rækkevidde, hurtig tankning og miljøvenlig teknologi. Med en anslået rækkevidde på over 650 kilometer og en motorydelse på 150 kW demonstrerer Initium ifølge Hyundai, hvordan brint kan være en nøgleløsning i overgangen til bæredygtig mobilitet.

 

FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle

FCEV’er bruger brint som brændstof, der omdannes til elektricitet ved hjælp af en brændselscelle, hvorefter det lagres på et batteri i bilen. Elektriciteten driver derefter bilens elmotor. Batteriet i en FCEV er typisk mindre end i en ren elbil (BEV), da strømmen på det primært benyttes under acceleration og spidsbelastninger, hvor der kræves mere energi, end brændselscellen kan producere øjeblikkeligt.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.