Næsten hver femte bil, der sælges rundt om i verden i år, vil være elektrisk, forudser Det Internationale Energiagentur (IEA) i en rapport. De mener også, at de små elbiler allerede om to år vil være lige så billige som deres fossile alternativer.
– Vores nuværende forventning er, at vi kan se prisparitet for små og mellemstore elbiler i Nordamerika og på de europæiske markeder et sted i midten af 2020’erne, siger foreningens energiteknologichef Timar Guel.
For større biler som SUV’er kommer prispariteten først nogle år senere – formentligt i starten af 2030’erne.
Prisfaldet skyldes flere faktorer. Ikke mindst elbilernes stigende popularitet. Salget af elbiler globalt forventes at stige med 35 procent i år til 14 millioner, hedder det i rapporten. Globalt vil elbilerne stå for 18 procent af personbilsmarkedet, en stigning fra bare 4 procent i 2020. Sidste år var det 14 procent.
Personbiler er kun den første bølge
IEA fremhæver også de store etablerede bilproducenters transformation og ambitioner. I løbet af 2022 og begyndelsen af 2023 har de europæiske bilproducenter været særligt progressive i deres investeringer i elbiler. Det med klare mål om helt at konvertere til elbiler, lancere billigere modeller, større investeringer i elektrificering og investeringer i batterifremstilling og kritiske mineraler.
– De tendenser, vi er vidne til, har betydelige konsekvenser for den globale olieefterspørgsel. Forbrændingsmotoren har været uovertruffen i over et århundrede, men elektriske køretøjer ændrer status quo. I 2030 vil de mindske behovet for olie med mindst 5 millioner tønder dagen. Personbiler er kun den første bølge: Elbusser og lastbiler følger snart efter, siger adm. direktør Fatih Birol fra IEA.
Læs mere: Den helt billige ID.1 kommer i 2025.
Elbilsalget er i øjeblikket hovedsageligt koncentreret på tre markeder – Kina, Europa og USA. Kina er frontløber, hvor 60 procent af det globale elbilsalg finder sted. I dag kører mere end halvdelen af alle elbiler på vejene i Kina. Europa og USA, de næststørste og tredjestørste markeder, oplevede begge stærk vækst med en stigning i salget på henholdsvis 15 procent og 55 procent i 2022.
Herhjemme stod elbilerne i årets første kvartal for knapt 30 procent af bilsalget. I 2020 var andelen på bare 7 procent og i 2022 på 19 procent.
Rapporten fra IEA, Global EV Outlook 2023, kan læses her.