TeknologiTophistorie

I dag får Danmark ny løsning til Digital Post

Efter mange forsinkelser får danskerne i dag den nye løsning til Digital Post, der kan erstatte e-Boks.

Efter flere forsinkelser har det offentlige i dag tændt for det nye Digital Post og lanceret en tilhørende app. Løsningen kan erstatte e-Boks som postkasse, hvor du modtager kommunikation fra det offentlige. Men det er fortsat muligt at blive hængende på e-Boks.

Ifølge Digitaliseringsstyrelsen er den nye løsning er en vigtig del af arbejdet med at forbedre og fremtidssikre den offentlige service. Den skal sikre, at brugervenlighed og sikkerhed følger med tiden.

 

– Med den nye løsning sikrer vi, at Digital Post forsat vil være en essentiel grundsten i den offentlige digitale infrastruktur og borgernes møde med det offentlige, siger Adam Lebech, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen.

Den nye løsning har flere fordele. Eksempelvis kan man nu modtage post fra det offentlige både til private og til virksomheder i samme app. Uden at skulle skifte bruger. En anden fordel er, at løsningen benytter det såkaldte MeMo-format. MeMo gør det lettere for borgeren at handle på beskeder med eksempelvis kalenderinvitationer, der kan kopieres direkte over i kalenderen på mobilen, tablet eller computer – eller direkte links ind til offentlige selvbetjeningsløsninger.

 

Digital Post til iPhone kan hentes her. App’en kan hentes til Android-telefoner her.

Frit valg …

Fremover kan virksomheder og borgere frit vælge, om de vil tilgå deres Digital Post fra de tre platforme, som det offentlige stiller rådighed: borger.dk, Virk eller den nye app. Post fra det offentlige vil også kunne læses på de to platforme fra private selskaber, e-Boks og mit.dk.

På de to sidstnævnte platforme kan man også modtage post fra private aktører som eksempelvis banker og forsikringsselskaber.

 

Digital Post
De forskellige platforme, hvor man fremover kan få adgang til Digital Post.

Hvad er nyt i Digital Post?

  • Den nye løsning giver mulighed for, at de enkelte myndigheder kan tage en række nye funktioner i brug, der tillader smartere visninger og funktioner, som fx kalenderinvitationer, der kan kopieres direkte over i din kalender eller direkte links ind til relevante betalings- og selvbetjeningsløsninger og dermed gøre det lettere for dig som borger at handle på den modtagne post.
  • Med det nye Digital Post har Digitaliseringsstyrelsen haft fokus på at sikre et kvalitetsløft og udvikle en mere fremtidssikret løsning. Med en modulopbygget struktur kan den nye Digital Post-løsning blandt andet løbende justeres og tilpasses ud fra de behov, der opstår over de kommende år.

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.