Hele 15 procent af busdriften i København bliver med et slag grøn, når der i dag indsættes 48 nye elbusser, der skal servicere to ruter igennem både København og Frederiksberg. De elektriske busser giver både renere luft og mindre støj, og de er et vigtigt skridt på vejen til at få skabt en grønnere hovedstad, mener transportministeren.
– Vi har brug for, at der bliver tænkt i grønne løsninger på især transportområdet. Derfor er jeg glad for, at de to kommuner indsætter elbusser, så vi kan få en endnu mere klimavenlig hovedstad med et sundere bymiljø, siger transportminister Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse .
Elbusserne skal fra i dag, den 8. december, køre på linje 2A og 18. I Københavns Kommune er der planer om, at busdriften alene skal bestå af nulemissionsbusser i 2025, og i Frederiksberg Kommune har man som strategi, at kommunen skal blive elbilby nr. 1 i landet.
– Nu vil mere end hver ottende bus, som københavnerne møder i byens gader, hverken larme, svine eller udlede CO2. Det er et afgørende skridt mod et grønnere København med ren luft – og jeg er utroligt glad for, at regeringen nu prioriterer den grønne omstilling til elbusser, så alle danskere kan få glæde af grønne busser, siger Københavns overborgmester Frank Jensen (S).
Oplades på endestationen Busserne bliver sat i drift i samarbejde med selskabet Movia. Busserne på linje 18 bliver ladt op i garageanlægget, mens busserne på linje 2A vil blive ladt op af en speciel lader hver gang de når en endestation. 300 kW-opladeren, der leveres af Siemens, leverer på tre minutter strøm nok til at bussen kan køre sin rute gennem hovedstaden to gange, fortæller Movia.
Transportministeren vil søndag eftermiddag deltage i indvielser på Rådhuspladsen og på Aksel Møllers Have. Begge steder vil de nye elbusser være udstillede og åbne for besøg. På Frederiksberg kan man desuden se en af kommunens nye elskraldebiler.