Det er i skrivende stund ikke lykkes for EU og den kinesiske regering at blive enige om et alternativ til tolden, der pålægges alle elbiler, der produceres i Kina. Den såkaldte kinatold. En EU-afstemning om den endelige vedtagelse af tolden finder sted senere i dag og den forventes at blive stemt igennem. Trods tysk modstand.
Frankrig, Grækenland, Italien og Polen er blandt de store EU-medlemslande, der planlægger at stemme for tolden, der kan komme op på 45 procent. Tyskland vil sandsynligvis helt undlade at stemme.
Tyskland har været skeptisk over for toldsatserne på grund af bekymringer om at udløse en handelskrig på et tidspunkt, hvor Mercedes, BMW og Volkswagen årligt sælger hundredtusindvis af biler i Kina.
Den tyske forbundskansler Olaf Scholz sagde den 2. oktober, at hans regering, som undlod at stemme ved en afstemning om toldsatserne i juli, muligvis vil gøre det igen på grund af uenigheder i den trepartiregering, der styrer landet.
Tysklands finansminister, Christian Lindner, mener, at regeringen bør modsætte sig toldsatserne. “En handelskrig med Kina vil skade os mere end gavne en vigtig europæisk industri og en central sektor i Tyskland,” siger han ifølge Reuters.
Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, som lancerede undersøgelsen for et år siden, sagde, at EU’s industri skulle beskytte sig selv mod en potentiel flod af billige kinesiske elbiler, der nyder godt af statsstøtte.
Overkapacitet på 3 millioner elbiler
Kommissionen oplyser, at registreringer af kinesisk-producerede elbiler steg fra 3,5 procent af EU-markedet i 2020 til 27,2 procent i andet kvartal af 2024, og de kinesiske mærkers markedsandel voksede fra 1,9 procent til 14,1 procent.
Kina har en overkapacitet på 3 millioner elbiler årligt, som skal eksporteres, hvilket er dobbelt så stort som EU’s marked, ifølge kommissionen.
Kommissionen kan gennemføre toldsatserne med støtte fra blot fire lande. Den kan dog fremlægge et ændret forslag, hvis den ønsker større opbakning.
Udsigten til tolden har fået nogle kinesiske bilproducenter til at overveje at investere i fabrikker i Europa trods højere arbejds- og produktionsomkostninger. Flere mærker, herunder BYD og Chery, planlægger samlefabrikker i Europa.
Toldsatserne varierer fra 7,8 procent for Tesla til 35,3 procent for SAIC, som ejer MG-mærket. Disse toldsatser er oven i EU’s standard importtold på 10 procent for biler.
Læs mere om Kinatold: