Apple-grundlæggeren, den afdøde Steve Jobs, havde en drøm om, at Apple skulle bygge en bil. Det fortalte bestyrelsesmedlem Mickey Drexler i et interview sidste år. Og noget kan tyde på, at Tim Cook har tænkt sig at gøre Jobs drøm til virkelighed. I hvert fald har februar måned været fyldt med rygter om, at Apple arbejder på en Apple Car – en elektrisk bil, der skal give Tesla kamp til stregen.
Rygterne tog for alvor fart, da man opdagede en række mystiske Apple-mærkede biler med påmonterede tag-kameraer køre rundt omkring Apple-hovedkvarteret. To dage senere hævdede Teslas Elon Musk, at Apple gjorde ihærdige forsøg på at stjæle medarbejdere fra Tesla. Samtidig kom det frem, at Apple havde ansat den tidligere topchef for Mercedes-Benz Research & Development Johann Jungwirth.
På jagt efter medarbejdere
Ifølge rygterne skulle Tim Cook allerede for et år siden have givet grønt lys for udviklingen af en bil . Avisen Wall Street Journal hævder, at Apple-chefen Stev Zadesky har fået lov til at hyre op mod tusind specialister til at bygge en elektrisk bil. Zadesky har en fortid hos Ford. Og han er i gang. Apple har angiveligt allerede været på strandhugst hos Samsung for at rekruttere chip- og batterieksperter. Korea Times citerer en unavngiven Samsung-medarbejder for at sige, at Apple tilbyder Samsungs eksperter “bedre løn og større frihed.” Og så sent som sidst i februar fik Apple et sagsanlæg på halsen, fordi de blev beskyldt for at stjæle medarbejdere fra firmaet A123 Systems, der laver … batterier til elektriske biler.
I september sidste år hentede Apples designchef, Jony Ive, den australske designer Marc Newson ind i sin gruppe. Newson har blandt andet arbejdet for Nike, Qantas Airways og Ford. Hos Ford fik Newson til opgave at skabe en ”simpel og billg by-bil, der samtidig er god mod miljøet.” Resultatet blev Ford C21, som pryder forsiden af denne artikel.
Fra tvivler til troende
Bryan Chaffin fra sitet The Mac Observer frem og siger, at han er ”overbevist” om, at Apple arbejder på en bil, efter at han har snakket med sine kilder. Han bakkes op af nyhedstjenesten Business Insider, der citerer en unavngiven kilde hos Apple for at sige, at Apple arbejder på noget, der vil ”give Tesla kamp til stregen”. Bryan Chaffin skriver blandt andet:
”Jeg har erfaret, at Apple er på udkig efter – og har erhvervet – den type ansatte fra Tesla, der har stor ekspertise med biler. Så meget, at jeg gik fra at være en tvivler til en troende næsten øjeblikkeligt.”
”Fra en anden kilde, der bevæger sig i finere kredse en undertegnede, har jeg også erfaret, at en masse topledere i Silicon Valley tager det for givet at Apple arbejder på en bil.” En tredje kilde hos Apple fortæller til Chaffin, at der er 80 procents chance for, at Apple vil lancere en bil med æblelogo. ”Når jeg lægger alle rygter og indicier sammen, er jeg personligt 100 procent sikker,” skriver Bryan Chaffin.
Uændret i 100 år
Bilmarkedet adskiller sig markant fra markeder, Apple normalt begår sig på. Apple laver normalt produkter, der skiftes ud efter to-tre år. En bil, derimod, beholder man gerne noget længere. Det er heller ikke et marked, der giver gode penge. Tesla havde for eksempel et underskud på 108 millioner dollars i det sidste kvartal af 2014.
Alligevel ligner bilen det perfekte produkt for Apple, der har gjort det til sin specialitet at tage eksisterende produkter og vende dem på hovedet – som de gjorde med den personlige computer (iMac), musikafspilleren (iPod) og mobiltelefonen (iPhone).
Som koncept har bilen været uændret i hundrede år. Den er stadig baseret på den bedagede forbrændingsmotor og trods diverse komfortforbedringer, er bilen grundlæggende den samme, som da Ford T rullede ud af Ford-fabrikken i 1908. Bliver projekt ”Titan”, som bilen hedder internt hos Apple, til noget, bliver det først om adskillige år at den bliver realiseret. Rygterne peger på 2020.