En af elbilernes svagheder har tidligere været, at deres ydelse om vinteren dalede ganske betragteligt – især rækkevidden og batteriets ydelse har været problematiske. Men ifølge Volkswagen er det ved at være slut med den slags bekymringer med moderne elbiler – i hvert fald for fremtidige ejere af deres kommende ID.4. Det hævder firmaet i en nyhedsopdatering inden de begynder at levere bilen om få uger.
Flere faktorer spiller ind
Volkswagen hævder, at tekniske forbedringer på de nye biler – og en lille smule forberedelse – skulle være vejen til at køre problemfrit om vinteren.
“Kolde temperaturer spiller ind på effektiviteten på alle biler, og det er ikke fordi moderne elbilsbatterier yder dårligere ved kolde temperaturer – problemet er snarere, at det kræver ekstra energi at varme bilen op. I en benzin/dieselbil går ca. 1/3 af den brugte energi til at generere varme, hvoraf noget af det kan bruges til at opvarme bilen.
I en elbil er motoren op til 95% effektiv, og der er ingen ekstra energi, der bare ligger og venter på at blive brugt til at opvarme bilen. Derfor vil der være et moderat træk på energiforbruget fra motoren til at varme bilen op indvendigt, især ved temperaturer under frysepunktet.”
Varm bilen op på forhånd
Med andre ord; moderne batterier (I hvert fald i ID.4 hævder Volkswagen) er gode nok til, at deres ydelse ikke påvirkes af kulden. Til gengæld mister man en procentdel af batteriets kapacitet på at opvarme bilen i kabinen om vinteren. Man kan i øvrigt forbedre effektiviteten ved at bilens automatiske opvarmning varmer den langsomt op inden man kører – mens den eventuelt står ved en ladestander. På den måde slipper man for at kører varmen på max når man sætter sig ind i den kolde bil.
Volkswagen lancerer ID.4 i løbet af de kommende måneder. Du kan følge med på vores YouTube, hvor vi kommer til at anmelde bilen – ligesom vi i øvrigt har anmeldt ID.3.