IKEA bliver blandt pionererne til at udnytte den nye Augmented Reality-funktionalitet i iOS 11. Det afslørede IKEAs digital transformation manager, Michael Valdsgaard, til sitet Digital.di i weekenden.
Ideen er oplagt: Brugerne kan tage billeder af deres hjem og bruge app’en til at placere fotorealistiske billeder af møbelkædens møbler, så man kan se, hvordan f.eks. sofaen vil tage sig ud med resten af interiøret.
Valdsgaard siger, at Apples AR-teknologi er så god, at positioneringen af produkterne vil være “millimeterpræcis”, ligesom størrelse, belysning og skygger vil være fuldstændig korrekt.
5-600 produkter klar
I første omgang lader det til, at app’en udelukkende kan bruges i IKEAs varehuse; man kan gå rundt, finde et produkt og se, hvordan det vil se ud derhjemme. Men på sigt vil det blive muligt at købe møblerne direkte fra app’en.
Der forventes at være 5-600 produkter klar i app’en, når den lanceres engang i efteråret.
Samarbejdet om AR er bare en del, af IKEAs intensiverede samarbejde med Apple. Sidst i maj meddelte den svenske møbelkæde, at deres intelligente belysning, Trådfri, snart vil understøtte Apple Homekit-teknologi.