Elbilkommissionen, med Anders Eldrup i spidsen, præsenterede i dag sine forslag til, hvordan vi kan skrue fremtidens bilafgifter sammen, så vi kan få de grønne biler ud på vejene i Danmark. Som vi har skrevet tidligere, bliver det dyrere for ejere af benzin- og dieselbiler , hvis forslagene gennemføres. Faktisk mener kommissionen, at det bliver alt for dyrt for samfundet, hvis der – som den tidligere regering foreslog – skal en million grønne biler på vejene inden 2030.
Derfor har Elbilkommissionen i stedet lavet fire forskellige scenarier, der i stedet giver mellem en halv og en hel million grønne biler. Selv foreslår kommissionen at man sigter efter Model 3, der vil få omkring 750.000 grønne biler i 2030.
Hvad de enkelte scenarier/modeller kommer til at betyde, forsøger vi at give et overblik over her. I denne første tabel kan man se et gennemsnit af de årlige ekstraudgifter som fossilbilsejerne får – og de årlige besparelser for elbilsejere.
Model 1 Model 2 Model 3 Model 4 Antal grønne biler 500.000 600.000 750.000 1.000.000 Reduktion i CO2 (tons) 0,2 mio. 0,3 mio. 0,9 mio. 1,5 mio. Fossilbil 400 kr. 400 kr. 2.300 kr. 5.900 kr. Elbil -2.000 kr. -2.300 kr. -2.000 kr. -1.500 kr.
Elbilkommissionen har også lavet mere konkrete eksempler på, hvad de fire scenarier vil betyde for udgifterne til en række biler. Generelt bliver benzin- og dieselbilerne dyrere; og de dyreste af dem stiger mere i pris og udgifter end de billigste af dem.
Her er en oversigt over ti af de fossilbiler, der er solgt flest eksemplarer af i året hidtil og hvad de nye forslag vil betyde for prisen.
Bilmodel Pris ved ejerskab over 15 år (nuværende) Model 1 Model 2 Model 3 Model 4 BMW 3-serie 697.100 699.300 699.300 746.800 827.600 Citroën C1 198.300 205.400 205.400 213.300 267.600 Citroën C3 258.200 248.700 248.700 261.100 322.700 Nissan Quashqai 423.600 424.000 424.000 450.600 527.400 Peugeot 208 271.700 260.800 260.800 274.900 338.000 Skoda Octavia 418.600 422.200 422.200 448.000 516.900 Toyota Aygo 204.300 209.100 209.100 217.200 271.800 Toyota Yaris (benzin-hybrid) 280.200 300.300 300.300 314.300 368.200 Volkswagen Golf 437.900 434.200 434.200 460.900 531.200 Volkswagen Passat 516.700 526.400 526.400 560.100 635.800
Kilde: Faktaark fra rapporten “Veje til grøn beskatning” Til gengæld bliver det billigere at eje en elbil eller en plugin-hybrid. Specielt bliver de dyreste elbiler væsentlige billigere end nu; gennemføres Model 3, som kommissionen anbefaler, vil prisen for at eje eksempelvis en Porsche Taycan falde med mere end 860.000 kroner.
Her er kommissionens beregninger af priserne på en række af de bedst sælgende grønne biler på markedet.
Bilmodel Pris ved ejerskab over 15 år (nuværende) Model 1 Model 2 Model 3 Model 4 Hyundai Kona 390.100 390.100 370.500 369.800 388.600 Mitsubishi Outlander (plugin-hybrid) 562.100 482.800 434.300 443.900 482.800 Nissan Leaf 349.400 331.800 329.200 329.200 334.700 Porsche Taycan 2.767.600 2.048.400 1.912.900 1.906.500 1.931.000 Tesla Model 3 728.000 631.300 594.700 588.300 612.800 Tesla Model S 1.211.700 956.900 897.600 891.200 915.700 Tesla Model X 1.397.000 1.075.300 1.008.900 1.002.500 1.027.000 Volkswagen e-Up 275.800 254.900 254.900 254.900 254.900
Kilde: Faktaark fra rapporten “Veje til grøn beskatning” For begge tabeller gælder det, at prisen er inklusiv nutidsværdien af ejer- og udligningsafgift og brændstofomkostninger samt tilskud og vejafgift. Prisen under ‘nuværende’ er beregnet på baggrund af 2021-regler, hvor elbiler og plugin-hybrider betaler 65 procent af registreringsafgiften.
Nu er det så op til politikerne, om de vælger at benytte sig af Elbilkommissionens anbefalinger – eller vælger bare at plukke enkelte, eller slet ingen, af værktøjerne.
Hele rapporten, der er den første delrapport, kan hentes her . Senere kommer en rapport, der primært vil omhandle de infrastrukturelle forhold, der skal kunne understøtte en grøn omstilling af personbiltrafikken. Anden delrapport forventes færdiggjort ved årsskiftet 2020/21.