Det er ikke nemt at være et nyt, kinesisk bilmærke i Danmark. Selv om elbilens komme har rystet posen og fået danskerne til at være mindre mærke-loyale, har de nye kinesiske elbiler ikke gjort stort indtryk på danskerne.
Faktisk udgøres salget af kinabiler herhjemme primært af kinesisk-ejede europæiske mærker, som mange måske ikke tænker på som kinesiske. Således står Volvo, Polestar og MG for hele 86 procent af salget af kinabiler herhjemme. Nyere mærker som Aiways, Byd, Maxus, Nio og Xpeng må deles om de sidste 14 procent.
I konkrete tal er der bare indregistreret 1.063 modeller fra disse nye Kina-mærker. Og mere end halvdelen af disse er solgt af Aiways (670).
Selv om man tager de kendte kinesisk-ejede europæiske bilmærker med i regnestykket, er kinabilerne stadig langt bagude på point.
Den 31. marts var der, ifølge Bilstatistik.dk, indregistreret 7.567 kinesiske elbiler herhjemme. Til sammenligning er der indregistreret ikke færre end 36.600 modeller fra Tesla alene. Og 18.900 elektriske biler fra Volkswagen.
Salget af kinesiske elbiler er godt nok steget. Den 1. april 2022 var der indregistreret 2.989 kinesiske elbiler herhjemme og året efter var der kommet 4.578 nye til. Men størstedelen af stigningen er hentet hjem af Polestar, Volvo og MG (4.017 ud af 4.578).
Til gengæld har vi taget de sydkoreanske bilmærker til os. Hyundai og Kia sætter tilsammen Sydkorea på en tredjeplads over de elbilsproducerende lande, der sælger bedst i Danmark.
[infogram id=”9f54dd73-7683-4efb-8395-d6ff442ca5b0″ prefix=”sVx” format=”interactive” title=”Kinesiske elbiler i DK”]