Ionity, der er ved at udbygge deres ladenetværk i Danmark svarer nu på kritikken af deres prissætning, som vi har skrevet om her. Det er den svenske avis Dagens Industri, der har fået en udtalelse fra regionschefen i Ionity – og det er et svar, der måske kan overraske lidt.
Det må godt være dyrere
Jan Haugen Ihle, som regionschefen hedder, forsvarer sig med, at de fleste elbilejere lader hjemme hos dem selv til en meget billig pris – og det er derfor ikke så vigtigt, at prisen på ladning andre steder er dyr.
“Ja, jeg synes man skal se på prisen for et helt år. Så vil man nemlig se, at en almindelig elbilejer lader næsten 90% derhjemme, hvilket er utroligt billigt i både Sverige og Norge, og så betaler man mere ved hurtigladere ved lange ture. Så bliver prisen pr. km. set over et år stadig meget lavt, sammenlignet med benzin eller diesel, siger han til Dagens Industri.
Udgifterne gør det dyrere
“Der findes en opfattelse af, at det skal være billigere at køre elbil end en benzin- eller dieselbil, og forbrugerne sammenligner derfor med hvad de betaler for hjemmeladningen når de ser på prisen ved hurtigladerne. Men det er ikke en rimelig sammenligning, fordi vi betaler andre afgifter, ligesom vores ladere koster meget mere end hjemmeladere,” siger Jan Haugen Ihle fra Ionity.