Ladeoperatøren Ionity har nu lanceret såkaldt Plug & Charge teknologi på en lang række af sine hurtigladere, skriver selskabet i en pressemeddelelse. Teknologien gør det muligt at oplade elbilen uden brug af hverken ladebrik eller mobiltelefon; stikket sættes i og systemet genkender selv bilen.
“Efter en gradvis udrulning i løbet af de sidste par måneder er vi glade for at kunne meddele, at Plug & Charge nu er tilgængelig for vores kunder på tværs af hele netværket,” fortæller Susanne Koblitz, der er leder af Charging Technology-afdelingen hos Ionity.
Når opladeren er tændt, identificerer systemet bilen og opladningen starter automatisk. Al kommunikation foregår via ladekablet, og nødvendige oplysninger om betaling gemmes i bilens system. Det er en løsning Tesla har brugt siden 2017, men den har været lukket land for ikke-Tesla-ejere, der endda ofte må døje med ladebrikker fra flere ladeoperatører.
I første omgang er det kun ejere af Ford Mustang Mach-E, Porsche Taycan og Mercedes-Benz EQS, der kan udnytte Plug & Charge, men med tiden udvides der naturligvis med flere mærker og modeller. Ford, Mercedes og Porsche er, som endt, alle medejere af Ionity.
Ionitys Plug & Charge system har været undervejs i flere år og udviklingen er primært kommet tyske ladestandere til gode. Men også herhjemme er det muligt – undertegnede brugte systemet i Nyborg så sent som i forrige weekend, hvor jeg var på tur tværs over Danmark i en Ford Mustang Mach-E.
Faktisk er det kun to af de danske Ionity-ladestationer – i Aabenraa og i Greve – der mangler at blive “konverteret” til Plug & Charge. Det vil ske i løst af 2022, lover selskabet.
Ionity er et samarbejde mellem BMW, Daimler, Ford, Hyundai og Volkswagen Group. Fra begyndelsen var deres plan at have installeret 400 superhurtige ladestationer inden år 2020. På nuværende tidspunkt er kun 371 i drift. Det har blandt andet fået Volkswagen-bossen Herbert Diess til at kritisere Ionity i skarpe vendinger.