ElbilerTophistorie

Ionity træder speederen i bund – 5.000 nye lynladepunkter

Over de næste år vil Ionity udvide antallet af 350 kW lynladepunkter til mere end 7.000. De får alle Plug & Charge.

Lademastodonten Ionity lader endelig til at flekse sine enorme muskler. Selskabet, der er ejet af blandt andet Volkswagen-koncernen, Ford, Audi, Hyundai/Kia og Mercedes Benz AG, vil installere mere end 5.000 nye lynladepunkter, fordelt på et tusinde lokationer rundt om i Europa over de næste fire år. De får alle en effekt på 350 kW og kan benytte det nye automatiske Plug & Charge-system.

Nye ladestationer vil fra starten være sat op til 6-12 ladepunkter. De vil desuden ikke længere kun blive etableret langs motorveje, men også i nærheden af storbyer og langs stærkt trafikerede landeveje. Derudover har Ionity planer om i større grad selv at opkøbe grunde for at etablere og drive rastepladser. Med overdækkede ladestationer eller ladeparker med gastronomi og butikker vil ladeoperatøren “opgradere kundernes oplevelse markant,” som de skriver i en pressemeddelelse.

 

Investeringen på 700 millioner euro – omkring 5,2 milliader kroner – betyder, at Ionity frem mod 2025 kan øge antallet af 350 kW-ladepunkter fra p.t. over 1.500 til omkring 7.000. Det betyder også, at antallet at lokationer stiger markant – fra p.t. knap 400 til over 1.000.

– I højere grad end tidligere er det ikke produktet alene, som gør udslaget, men hele økosystemet. Med sit fokus på videreudviklingen og forbedringen af opladningsnetværket vil Ionitys offensiv i afgørende grad bidrage til at gøre elektrisk mobilitet attraktiv, siger Markus Duesmann, som er CEO hos AUDI AG. 

 

Audi Charging Hub
Audis forslag til ladestationer (foto: Audi AG).

Samtlige ladepunkter vil understøtte Ionitys nye Plug & Charge teknologi, der betyder, at opladeren ‘genkender’ bilen og betaling foregår helt automatisk. Præcis som hos Teslas Supercharger-stationer.

I øjeblikket kan *Plug & Charge benyttes af Ford Mustang Mach-E, Porsche Taycan og Mercedes-Benz EQS, men fra december vil Audi også koble sig på ordningen, loves det. Forudsætningen er en Plug & Charge-kompatibel Audi e-tron-model (ny bil med produktionsdato fra uge 48/2021) samt et aktivt abonnement på e-tron Charging Service. Brugerne skal blot aktivere PnC-funktionen i myAudi-appen og i MMI i deres Audi e-tron, fortæller Audi.

Plug & Charge er allerede aktivt på Ionitys danske ladestandere. Kun laderne i Aabenraa og i Greve mangler at blive “konverteret” til Plug & Charge. Det vil ske i løbet af 2022.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.