Det er angiveligt ikke bare tekniske udfordringer, der har fået Netflix til at udsætte sine stramninger mod kontodeling til senere på året. Ifølge analysevirksomheden Kantar skyldes det derimod, at kunderne flygter.
I en ny analyse hævder Kantar, at Netflix har mistet en million kunder i Spanien i årets første kvartal. Det svarer til omkring 15 procent af kundegruppen. Og det skyldes direkte stramningerne mod kontodeling, vurderes det. Spanien var et af de første europæiske lande, hvor stramningerne blev indført i februar måned.
Ud af den million brugere, der har fravalgt Netflix, udnyttede to tredjedele adgangskodedeling. En tredjedel betalte faktisk for kontoen, hvilket betyder et tab af abonnenter, hvilket resulterer i en negativ indvirkning på omsætningen.
Samtidig viste undersøgelsen, at antallet af opsigelser næsten tredobledes i årets første kvartal, sammenlignet med den foregående periode. Desuden planlægger 10 procent af Spaniens resterende abonnenter at annullere deres abonnement i andet kvartal af 2023.
Og det skyldes ikke (alene), at de spanske hjem vil spare penge. Fire procent af de spanske hjem tegnede abonnement på en ny streamingtjeneste. Amazon Prime Video tegner sig for størstedelen af de nye abonnementer på 34,4 procent, efterfulgt af det nyligt lancerede Sky Showtime på 32,6 procent.
Ud over Spanien er Portugal også „ramt‟ af de nye tiltag mod kontodeling. Men her er der endnu ikke nogen tal for, hvordan det har påvirket antallet af abonnenter.