Kommende Kia EV6 ejere får sig en god overraskelse. Sydkoreanerne har nemlig opjusteret bilens rækkevidde inden lanceringen i Danmark til oktober. I forbindelse med nye test viser det sig, at bilen klarer sig bedre end ventet.
Den længstrækkende variant, med et batteri på 77,6 kWt, blev i første omgang anslået til at have en rækkevidde på 510 kilometer (WLTP), men nu er den opjusteret til 528 kilometer, fortæller InsideEVs.
Også Performance-udgaven med firehjulstræk og to motorer nyder godt af de nye målinger; her er den officielle rækkevidde øget fra 490 til 506 kilometer. Det skal ses i lyset af, at de allerførste målinger gav et estimat på bare 460 kilometer på denne variant.
Der kommer fire varianter til Danmark og det er kun den kraftige GT-udgave samt Standard Range, med batteri på 58 kWt, der ikke er blevet pillet ved. Endnu. Om det kommer, vides ikke.
Kia EV6 er bygget på samme platform som Hyundai Ioniq 5, og de to biler er rent teknisk stort set identiske. De adskiller sig dog fra hinanden i både design og interiør. Du kan se vores indtryk af Hyundai Ioniq 5, som vi har prøvekørt, lige her.
Det helt store trick i både Kia EV6 og Ioniq 5 er evnen til 800 volt-opladning, hvilket gør dem rasende hurtige til at fylde batterierne. Ved den rigtige ladestation kan det fyldes fra 10 til 80 procent på bare 18 minutter, med hastigheder på op til 239 kW.
Med en startpris på 325.000 kroner bliver Kia EV6 en smule dyrere end søsteren Hyundai Ioniq 5 (320.000 kr.). Se mere til bilen hos Kia Motors Danmark.