Forhandlingerne mellem Kina og EU om straftold på elbiler, der produceres i Kina, er gået ind i ellevte time. En endelig afstemning om at bekræfte den såkaldte kinatold — med satser på op til 35 procent — er muligvis kun få dage væk. Aktuelt diskuteres et kinesisk forslag om at sætte minimumspriser på elbiler, der sælges inden for EU.
Der er tale om at indføre frivillige minimumspriser, der skal udligne de markedsforvridende kinesiske subsidier og dermed gøre de planlagte EU-afgifter overflødige. En embedsmand beskriber konceptet som et “tillæg”, der vil opveje den kinesiske statsstøtte.
En kinesisk industrirepræsentant bekræfter over for mediet Politico, at forslaget er på bordet. Men kan ikke redegøre for, hvor modtagelig Europa-Kommissionen er over for Kinas forslag.
I første omgang afviste Kommissionen det kinesiske tilbud om minimumspriser, men holdt døren åben for yderligere forhandlinger ved at sige, at det ikke “var op til os at diktere”, hvordan en sådan ordning skulle se ud.
Det første forslag, sagde Kommissionen, formåede ikke at udligne de kinesiske subsidier tilstrækkeligt og havde også problemer med, hvordan prissætningen skulle håndhæves. Men forhandlingerne om en minimumspris ser altså ud til at fortsætte og er muligvis den eneste vej ud af den hårknude, EU og Kina er havnet i.
EU har længe været splittet i spørgsmået om kinatold. Specielt har tyskerne kæmpet mod, men har indtil videre har de ikke formået at vinde nok allierede blandt EU-medlemslandene til at påvirke Ursula von der Leyens Kommission, der fører en hård linje i forhold til handel med Kina.
Læs mere om Kinatold: