Kinesiske Jidu Auto har netop præsenteret den selvkørende Robo 01. En ekstremt ambitiøs konceptbil, der er planlagt til at gå i produktion i 2023. Bilen er udviklet af teknologi-giganten Baidu med støtte fra Geely; selskabet der også har interesser i både Volvo og Polestar. Det bliver også Geely, der skal producere bilen.
Konceptbilen beskrives som en robot, hvis funktioner er 99 procent styrbare med kun stemmen. Modellen, der ses på videoen længere nede på siden, er 90 procent magen til produktionsmodellen, fortæller Jidu Auto.
Under præsentationen blev det fortalt, at Robo 01 kan køre autonomt i langt de fleste situationer (niveau 4 ifølge SAE’s 0-til-5-punkts skala). De fleste avancerede biler i dag er “kun” niveau 2.
Jidu Robo 01 er udstyret med en avanceret kunstig intelligens, der får hjælp fra hele 31 eksterne sensorer. Heriblandt to lidarer, tolv kameraer og tolv ultrasoniske radarer.
– Jidus robotbil har til formål at imødekomme brugernes behov for smart rejse. En intelligent coupé i den nye æra. Det ultimative mål er at realisere en fuldstændig førerløs transportløsning, sagde Joe Via Yiping, administrerende direktør for Jidu Auto, ved præsentationen.
Men det stopper naturligvis ikke der. Robobilen kan prale af det, som producenten beskriver som “menneskelignende interaktionsevner” så som visuel perception, stemmegenkendelse, mundaflæsning og “evnen til at genkende brugerens følelser”.
Jidu fortsætter med at forklare, at bilens mange sensorer “muliggør stemmegenkendelsesfunktion uden for bilen til naturlig kommunikation mellem mennesker, køretøjet og miljøet”.
Vi sagde jo, den var ambitiøs …
Seks niveauer af selvkørende biler Niveau 0 Slet ikke selvkørende.
Niveau 1 Som de fleste biler i dag (autopilot, parkeringshjælp, etc.).
Niveau 2 Systemet kan håndtere bilens bevægelser frem og tilbage OG til siderne (adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, m.m.), men chaufføren skal holde hænder på rattet.
Niveau 3 Nu er bilen reelt selvkørende og chaufføren kan se film eller læse bøger. Skal dog kunne gribe ind, hvis systemet forlanger det.
Niveau 4 Her kan bilen køre helt selv på særligt udvalgte eller programmerede ruter.
Niveau 5 Her er rat eller pedaler slet ikke nødvendig. Bilen vil kunne køre automatisk, selv på grus- eller markveje.
Læs mere i dybden om definitionerne i denne artikel .