Under ledelse af den kinesiske regering har førende kinesiske elbil- og batteriproducenter forenet sig, for at få kommercielle solid-state batterier på markedet hurtigst muligt. Og helst inden at japanske og europæiske konkurrenter får held til det samme. Det fortæller Nikkei.
Konsortiet, der går under navnet China All-Solid-State Battery Collaborative Innovation Platform (CASIP) har som erklæret mål at opbygge en forsyningskæde for solid-state batterier inden 2030. Konsortiet dækker over spillere fra både akademi og industri, herunder elbilbatteririvalerne CATL og BYD. Det ledes af den kinesiske regering.
Ifølge Nikkei vil konsortiet udnytte kunstig intelligens og andre teknologier til at nå målet. Formålet er at Kina skal bibeholde deres førerposition på markedet for elbilbatterier.
“Vi skal være forberedte på risikoen for, at solid-state batteriteknologi kan vælte Kinas fordel inden for bilbatterier,” advarede professor Ouyang Minggao, under en ceremoni, der markerede etableringen. af CASIP.
Han argumenterede for, at solid-state batterier har potentialet til at ændre magtbalancen i industrien. Derfor bør udviklingen prioriteres for at sikre, at Kina forbliver et “bilkraftværk”.
Batteriproducenter, der deltager i alliancen, omfatter CATL, BYD-datterselskabet FinDreams Battery, CALB, EVE Energy og Gotion High-tech. Bilproducenter, hovedsageligt statsejede virksomheder, samt private bilproducenter BYD og Nio deltager også.
Regeringsmedlemmer af konsortiet omfatter Ministeriet for Industri og Informationsteknologi, samt Ministeriet for Videnskab og Teknologi.
Den hellige gral
Solid-state batterier anses som den hellige gral, der kan rykke batteriteknologien ind i en ny æra. De er væsentlig mere energitætte og sikrere end de nuværende lithium-ion batterier. Men det har vist sig enddog særdeles svært at få sat solid-state batterierne i masseproduktion.
Toyota har tidligere hævdet, at de sigter mod at udrulle elbiler udstyret med solid-state batterier i 2027-2028, mens Nissan Motor planlægger at begynde at sælge dem i regnskabsåret 2028. Europæiske bilproducenter som Volkswagen og BMW har også travlt og arbejder med batteri-startups i USA. og andre steder.
Den generelle opfattelse er, at solid-state batterier næppe når produktionsbiler førend omkring 2030.