Den ser lidt… Besynderlig ud, den nye elbil fra det kinesiske firma døbt Great Wall Motor. Bilen er døbt ORA R1 og er tænkt som en ren bybil. Faktisk ventes den ikke at kunne køre over 100km/t., så skulle den komme til disse breddegrader skal du nok ikke forvente at de 300km den siges at have i rækkevidde (som i realiteten nok kun er højst 200) vil kunne tage dig på tværs af landet.
Mini batteri Bilen er i sig selv ganske lille og måske ikke helt klar til brug af store skandinaviske typer, men i Kina – hvor gennemsnitshøjden er noget lavere – vil den formentlig sagtens kunne udfylde behovet for transport til og fra arbejde. Batteriet er kun på 33kWh, og motoren leverer 35kW, hvilket er ganske lidt, selv for en lille elbil. Køberne skal altså ikke forvente et muskelbundt og accelleration som en Tesla. Men det er der nok heller ingen risiko for, når de har set prisskiltet.
Kabinen i ORA1 er ganske minimalistisk. Prisen er i bund Der hvor Great Wall Motor har fat i den virkelig lange ende er på prisen. Bilen vil blive solgt til ca. 57.000 kr. Og det inkluderer endda en garanti på hele bilen op til 120.000 km eller 8 år for vigtige komponenter – inklusiv batteriet.
Denne type biler er ved at blive meget populære i Kina, hvor mange mennesker stort set aldrig bevæger sig uden for den storby, de bor i. Samtidig har den kinesiske regering helt klare målsætninger om at bekæmpe forurening og CO2 udledning, hvilket gør det lettere for kinesiske start-ups at bygge nye elbiler.
Det vides endnu ikke, om Great Wall Motor har planer om at lancere udenfor Kina.