Danske medier, deriblandt iNPUT, er blevet inviteret til Nio Day og et interview med den europæiske chef for bilmærket. Det tyder på en snarlig lancering herhjemme for den kinesiske bilproducent, der åbnede i Norge i oktober.
En pudsighed ved Nio er, at bilmærket satser på batteriudskiftning undervejs. I stedet for at vente på at batteriet lades op, kan ejerne få udskiftet batteriet på specielle station på ruten. Nio har allerede bekræftet at disse stationer kommer til Sverige næste år, men om der også bygges i Danmark er uvist.
Ultimo november blev det bekræftet at kineserne starter salget af elbiler i Sverige allerede inden nytår. Med levering af bilerne engang i det nye år.
– Salget starter i slutningen af året, sagde Lihong Qin, driftschef hos Nio, i et interview med Dagens Industri i slutningen af november.
Ifølge avisen vil brandet rekruttere medarbejdere til et svensk kontor og åbne et showroom kaldet Nio House.
Invitationen til Nio Day. Flagskibsmodellen hedder ES8 og har plads til syv personer. Den har firehjulstræk, effekt på 598 hk og batteripakke på 100 kWh. Mærket har også flere billigere SUV’er i programmet samt sedanmodellen ET7 .
Den danske PR-repræsentant kan, natuligvis, endnu ikke svare på iNPUTs forespørgsel om en dansk lancering er forestående. Men Nio Day løber af stablen på lørdag den 18. december og derefter er vi forhåbentlig meget klogere på, hvornår kineserne er klar til indtog i Danmark.
Udskiftning af batterier Udskiftning af batterierne i elbiler er i øvrigt ikke nogen ny tanke. Den blev forsøgt af selskabet Better Place. Mellem 2011 og de næste år byggede selskabet en række batteriskiftestationer i Danmark. Der var dog kun en enkelt bil tilgængelig, nemlig Renault Fluence CE og man skulle leje batteriet. Allerede i 2013 lukkede firmaet ned.
Se Nio præsentere deres seneste brugerflade til bilerne i videoen herunder. Det giver et indblik i, hvordan det føles at sætte sig bag rattet i en af de kinesiske biler. Om alt går vel, bliver det snart muligt rent fysisk også …