V ælger du din næste bil ud fra miljømæssige hensyn, skal du ikke vælge hverken en hybridbil eller en plugin-hybrid. Begge typer biler sviner nemlig stadig alt for meget. Det konkluderer Klimarådet på baggrund af et stort studie i Holland. I stedet anbefaler rådet at gå direkte over på en ren elbil.
– Problemet med hybridbilerne er, at strømmen kommer fra den benzin eller diesel, de tanker. Så hvis man for alvor vil gøre noget godt for klimaet, skal man over i en form for bil, der kan lades op med el, siger Niels Buus Kristensen fra Klimarådet til Politiken.
Med plugin-hybridbiler, hvor de første 30-60 kilometer køres på el, opladt fra en stikkontakt, er problemet et andet. Et studie fra Holland viser, at 60 procent af kilometerne i en plugin-hybrid køres på benzin.
– Med kun 40 procent elkørsel er der ikke nogen klimamæssig fordel ved en plugin i forhold til en meget effektiv, men også mindre, dieselbil, siger Niels Buus Kristensen fra Klimarådet.
Så meget påvirker fire forskellige biltyper miljøet de første 200.000 kilometer. (Kilde: Klimarådet) Rene elbiler er bedst En analyse fra Klimarådet viser, at en elbils globale CO-aftryk er på 18,2 tons i hele bilens levetid. Til sammenligning udleder en gennemsnitlig ny benzinbil 42,2 tons og en dieselbil 34 tons. Klimarådet har regnet både produktion, brændstoffer og udstødning med i den samlede belastning – men ikke andre miljøeffekter end CO2 (partikler, red.). Ifølge Klimarådet udleder en Peugeot 2008, der er en af de mest klimavenlige dieselbiler på markedet, 34 tons CO2 i sin levetid. En hybridbil 34,2 tons. Klimarådets notat kan læses her .