En ny stor undersøgelse har klarlagt streamingforbruget i de nordiske lande – og selv om Danmark er det land i Norden, der har flest betalende brugere, er der stadig alt for mange, der udelukkende benytter gratis musikstreaming, mener rettighedsorganisationen Koda.
Organisationen mener at gratistjenesterne fastlåser abonnementspriserne og vil gerne have dem afskaffet helt. Som et velfungerende eksempel peger Koda på videostreamingmarkedet.
56 procent af danskerne har i dag et betalingsabonnement hos en musikstreamingtjeneste, hvilket er en stigning på 22 procent siden 2018. Det er den største fremgang i perioden blandt de nordiske lande, og det betyder også, at Danmark nu er det land i Norden med flest betalende brugere.
Youtube er mest populær
Der er dog stadig 34 procent af danskerne, der udelukkende lytter til musik via en gratis tjeneste. Her er Youtube den klart mest populære tjeneste, efterfulgt at Spotify Free. Kigger man på danskernes samlede digitale musikforbrug opgjort i tid, foregår hele 63 procent på gratis tjenester, hvor betalingen til musikskaberne i bedste fald er ti gange lavere.
– Ser vi på, hvor meget de gratis tjenester optager af det samlede musikforbrug, kaster det en lidt kedelig skygge over en ellers glædelig nyhed. Vores medlemmer tjener langt mindre på de gratis reklamefinansierede tjenester, udtaler Kaare Struve, mediedirektør i Koda.
– Samtidig fortæller det os, at så længe gratis alternativer med adgang til alverdens musik eksisterer, kommer vi formentligt aldrig ud af den uheldige fastfrysning af abonnementspriserne, som har været tilfældet det seneste årti, siger Kaare Struve videre.
Videostreaming er et forbillede
Koda peger mod markedet for tv- og videostreaming, hvor der ikke er mulighed for at tilgå premium-indhold gratis. Det er årsagen til, at antallet af betalende brugere er markant højere, mener Koda. 70 procent af danskerne betaler således for mindst en tv- eller videostreamingtjeneste, og mere en halvdelen af dem har to eller flere abonnementer.
– Videostreamingmarkedet viser os, hvad musikbranchen går glip af økonomisk. Musikbranchen bør på den baggrund stille sig selv det spørgsmål, om vi kan blive med at acceptere det store gratisudbud? For Koda er det i hvert fald grobund for en stigende bekymring, udtaler Kaare Struve.
Nøgletal fra undersøgelsen …
- 56 procent af danskerne betaler for et musikstreamingabonnement. (2018: 45 procent)
- 34 procent af danskerne lytter udelukkende til musik via gratis musikstreaming. (2018: 40 procent)
- 72 procent af de 12-17 årige betaler for et musikstreamingabonnement. (2018: 50 procent)
- 63 procent af danskernes samlede digitale musikforbrug opgjort i tid foregår på gratis tjenester.
- 69 procent af danskerne har brugt YouTube til at lytte til musik gratis. (2018: 66 procent)
- 42 procent af de danske Spotify-brugere har brugt deres gratis- eller prøveversion.
- 2,8 timer bruger danskerne i gennemsnit på at streame musik dagligt.
- 70 procent af danskerne betaler for et tv/filmstreamingabonnement. (2018: 61 procent)
- 41 procent af danskerne har mindst to tv/filmstreamingabonnementer.
- Netflix er den største tv/filmstreamingtjeneste i Danmark (49 procent) efterfulgt af TV 2 Play (28 procent) og Viaplay (27 procent).
The Polaris Nordic Digital Music Survey 2020, som undersøgelsen hedder, er udført af YouGov på vegne af Polaris HUB, som er en joint venture mellem de nordiske rettighedsorganisationer Koda (DK), TONO (NO) og Teosto (FIN). Hele undersøgelsen kan læses her.