Elløbehjulene, der blev tilladt i Danmark i januar, har skabt så store udfordringer for trafikanter og øvrige brugere af byen, at Københavns Kommune nu vil regulere mængden af dem. Det skriver Berlingske. Helt konkret har borgerrepræsentationen vedtaget et forslag om, at der maksimalt må være 200 elektriske løbehul i indre by og 3.000 udlejningscykler og elløbehjul i resten af byen. Desuden skal udlejningen begrænses til specifikke steder – hvor løbehjulene også skal afleveres igen.
– Der skal ikke herske tvivl om, at flertallet i Folketinget har skabt et problem for København ved at tillade elløbehjul uden at give os nogle redskaber til at regulere dem, så vi undgår det kaos, andre storbyer allerede nu oplever, sagde stedfortrædende teknik- og miljøborgmester Karina Vestergård Madsen (EL) i en pressemeddelelse, da forslaget blev fremlagt i starten af juni.
Torsdag blev forslaget så endeligt vedtaget af Borgerrepræsentationen. Det skal i første omgang køre som en forsøgsordning indtil 2020, hvorefter det vil blive vurderet, “hvordan brugen af elløbehjul påvirker byen”.
Elløbehjulene har været en evig kilde til diskussion, siden de blev lovlige ved årsskiftet. Også i udlandet har de skabt furore; I Frankrig var løbehjul alene i 2017 involveret i 284 ulykker, med fem dødsfald til følge, skriver Berlingske.