Om få timer forventes Jonas Vingegaard at trille over målstregen som vinder af årets Tour de France 2022. En bedrift som Netflix har fulgt tæt hele vejen.
Netflix har haft kolossal succes med serien Formula 1: Drive to Survive. Så stor at serien allerede har annonceret sin femte og sjette sæson og eftersigende har øget fanbasen markant. Især i USA, hvor de ellers foretrækker NASCAR.
Det har derfor været oplagt at kopiere konceptet til andre sportsgrene. Og set med danske briller kan timingen ikke være mere velvalgt, da Netflix og produktionsholdet har været med på årets Tour de France.
Netflix har skabt serien, der får otte afsnit, sammen med Tour de France arrangøren A.S.O og den franske tv-station France Télévisions. Produktionsholdet er det samme, som står bag Formula 1: Drive to Survive. Har man set den serie, så ved man at holdet har fået adgang hvor ingen tidligere har kunne. Samtidig er produktionen af et tårnhøjt niveau, hvor især billed- og lydsiden er i en klasse for sig.
I serien er vi med fra forberedelserne tilbage i marts og helt frem til slutningen, når sidste rytter krydser stregen på Champs-Élysées den 24. juli.
Netflix sætter fokus på otte af holdende i årets tour. AG2R Citroën Team, Alpecin-Fenix, BORA-hansgrohe, EF Education-EasyPost, Groupama-FDJ cycling Team, Ineos Grenadiers og Team Quick-Step Alpha Vinyl. Samt Jonas Vingegaards hold Team Jumbo-Visma. Vi kan derfor forvente at komme helt tæt på strabadserne, i det tre uger og mere end 3.000 kilometer lange løb.
Nye aspekter af touren
“Vi er stolte af at kunne vise nye aspekter af det legendariske Tour de France. Det er en unik mulighed for at dykke ned i historierne fra dets inspirerende deltagere!”. Det har Dolores Emile, manager for dokumentarer for Netflix Frankrig, udtalt i forbindelse med annonceringen af serien.
Yann Le Moënner, direktør for A.S.O, sagde om partnerskabet, “at det vil give fans et unikt indblik bag scenerne” og vil gøre “sporten mere tilgængelig og nå et endnu større publikum”.
“Gennem en fortællende tilgang, som er en tilføjelse til konkurrencen i sig selv, vil publikum kunne opdage, hvordan Tour de France repræsenterer den ultimative udfordring for deltagerne. Specielt i forhold til ofrelse, at skubbe til grænserne og holdfølelse,” sagde Le Moënner også.
Der er i skrivende stund ikke yderligere detaljer. Vi kender derfor ikke titlen eller en premieredato. Vi ved dog at den udkommer i 2023.