Elbilerne står for godt 16 procent af alle nyregistrerede biler herhjemme i år. Men hvordan går det egentlig for de 20 mest populære bilmærker herhjemme? Hos Volkswagen, der er Danmarks mest populære bilmærke, er det stadig kun hver femte nye bil, der kører på el. Resten skal stadig fyldes med dinosauersaft.
Alt peger på, at EU får held til helt at forbyde salg af nye benzin- og dieselbiler i Europa fra 2035, så der er noget at tage fat på for bilproducenterne.
Ser man bort fra mærker som Tesla, Polestar og Aiways, der udelukkende sælger elbiler, er det faktisk mærker som Audi og Skoda, der klarer sig bedst. I hvert fald blandt de mest populære bilmærker. Hos Audi er det næsten hver tredje nye bil, der kører på el (29 procent), mens det er mere end hver fjerde Skoda (25,8 procent).
Også Cupra gør det godt med deres ene elektriske model, Cupra Born, der står for 26,8 procent af Cupra-salget herhjemme.
Helt slemt ser det ud for de japanske mærker Toyota, Mazda og Suzuki, der indtager de tre dumpepladser. Suzuki har ikke en eneste elbil på menuen, mens Mazda sælger 200 fossilbiler for hver elbil, de formår at sælge.
Toyota er det næstmest populære bilmærke i Danmark. Ud af 7.435 nye biler, er det blot 140 der kører på el. Ud over den nye Toyota bZ4X, der først er på vej mod kunderne i disse måneder, har Toyota også varebilen Proace Verso på elbilsspisesedlen.
Herunder listen over de 20 mest populære bilmærker i Danmark i 2022 – og andelen af elbiler. Hold musen hen over grafen for at se de specifikke tal.
[infogram id=”0b3d933d-c4ff-424d-b5ba-a7b88b693f94″ prefix=”F4B” format=”interactive” title=”20 største bilmærker andel af elbiler”]