Audi Q6 e-tron, der bygger på samme platform som den elektriske Porsche Macan, er nu kommet i en Sportback variant. Takket være de aerodynamiske fordele ved Sportback-designet er Q6 Sportback e-tron performance, med en rækkevidde på op til 656 kilometer, den model i Q6-serien, der har længst rækkevidde.
Samtidig bibeholdes – naturligvis – styrkerne fra PPE-platformen. Sportback har samme 800 volt system med høj ydeevne og hurtig opladning som SUV-udgaven.
For eksempel behøver Audi Q6 Sportback e-tron performance kun ti minutter ved en lynladestation for at oplade en rækkevidde på op til 265 kilometer med en maksimal ladeeffekt på 270 kW. I hvert fald under ideelle forhold. Det tager 21 minutter at oplade højspændingsbatteriet fra 10 til 80 procent.
Audi har dog ikke bare kuperet Q6. Ifølge pressematerialet genfortolkede designteamet hele tagbuen, startende fra A-stolpen, hvilket resulterer i en Sportback, der er 37 millimeter lavere end SUV-varianten.
Sportback-udgaven af Audi Q6 e-tron set forfra (foto: Audi). Selv om kuperingen naturligvis koster bagagerumsplads, har Q6 Sportback e-tron plads til 511 liter i bagagerummet. 15 liter mindre end SUV’en. Slås bagsæderne ned, kan Sportback rumme op til 1.373 liter (156 liter mindre end SUV’en). Til gengæld har også en frunk, der rummer 64 liter. Og ligesom SUV’en må den have op til 2,4 ton på krogen.
Audi Q6 Sportback vil ligesom dens SUV-søstermodel være tilgængelig med to forskellige batteristørrelser – 83 kWh (75,8 kWh netto) og 100 kWh (94,9 kWh netto) – samt med baghjulstræk eller quattro firehjulstræk.
Audi Danmark åbner for ordreoptag på Q6 Sportback senere på året, hvor også audi.dk vil være opdateret med prislister og konfigurator. Q6 Sportback tilbydes i samme batteri- og udstyrsvarianter som SUV-modellen, og merprisen i forhold til den tilsvarende Q6 SUV-model vil være på 25.000 kroner.
Audi Q6 Sportback e-tron og SUV.