Volkswagen gør klar til at lancerede sin VW ID.3, der er den første elbil fra den tyske producent, der er baseret på den nye MEB-platform. De slipper løbende nye informationer om bilen, der forventes at køre ud fra fabrikken senere på året. I dag har Volkswagen Group løftet sløret for batteriet på både ID.3 og de øvrige modeller i ID-serien.
Den gode nyhed er, at Volkswagen vælger at følge industristandarden for garanti på batteriet, nemlig 8 års garanti eller 160.000 kilometer med garanteret kapacitet på minimum 70 procent. Volkswagen kunne også afsløre ladehastigheden på ID-modellerne, og her ligger tyskerne under det, der begynder at ligne en industristandard for elbiler anno 2019.
Hvor ID-familien understøtter en ladehastighed på lidet imponerende 125 kW, er der adskillige nye elbiler der understøtter mindst 150 kW. Til sammenligning understøtter Tesla ladehastigheder på mellem 200 og 250 kW.
Til Volkswagens forsvar skal det dog nævnes, at der ikke findes andre elektriske biler i det kompakte segment, som ID.3 befinder sig i, der kan lade med 125 kW som ID.3. Men flere medier peger på, at det kan blive et problem at VW har meldt ud, at 125 kW bliver standarden i samtlige ID-modeller, der tæller større varianter som SUV’er, crossovers og sedan. Biler der hurtigt kan blive hæmmet af 125 kW.
Volkwagen skriver i pressemeddelelsen, at de forventer, at 50 procent af alle opladninger vil foregå i hjemmet og 20 procent på arbejdspladsen. Derfor har tyskerne ved samme lejlighed produceret en række nye vægopladere, der kan installeres hjemme eller ved arbejdspladsen, med kapacitet på op til 11 kilowatt. Det er nok til at ID-bilerne kan lades fult op over natten eller over en arbejdsdag.