Ionity er et hurtigladernetværk der stort set dækker hele Europa. I Danmark er der 6 ladesteder placeret ved tankstationer langs de store motorveje. Indtil videre har der været en fast pris for at lade bilen op – 80 kr. For de penge kunne man altså lade bilen op fra 0 til 100%, hvilket var en ret fornuftig pris. Men fra 30. januar kommer det til at ændre sig betragteligt.
Stiger med 500%
BMW, Daimler, Ford, Hyundai, Kia, og Volkswagen (inkl. Audi) står bag Ionity netværket, og de har åbenbart fået lyst til at dræbe lysten til at investere i elbil, for prisen bliver nu sat op fra de 80 kr. for en “fuld” opladning til 6,20 kr. pr. kilowatt. Dermed kan man nu komme til at betale over 500 kr. for en fuld opladning af eksempelvis en Audi e-tron. Det bliver med andre ord væsentlig dyrere at køre en kilometer i en elbil end en benzinbil.
Tre gange så meget som derhjemme
Prisen for at lade sin bil op i garagen derhjemme afhænger naturligvis af dagsprisen for strøm, men en tommelfingerregel er, at en kilowatttime koster ca. 2,25 kr. Dermed vil prisen for at lade hos Ionity altså være næsten 3 gange højere. Hos konkurrenten Tesla betaler man (hvis man ikke har en Model S eller X med gratis opladning) 2,90 kr. pr. kWh.
Priseksempel
Vi har prøvet at regne lidt på prisen. Hvis man har en Audi e-tron der i praksis kan køre ca. 350 km. på motorvej på en fuld opladning vil det nu koste ca. 500 kr. at oplade den (Alt efter batteriets tilstand). En tilsvarende strækning i en Audi Q5 vil koste omkring 300 kr., forudsat bilen kører ca. 13km på en liter diesel. Udregningen er selvfølgelig ikke præcis, fordi der er mange forhold man skal tage hensyn til, men den giver et fingerpeg om, hvor dyrt det bliver at køre elbil – hvis man altså køber sin strøm hos Ionity.
iNPUT arbejder på en kommentar fra Ionity.