ElbilerElbilerTophistorie

Ladetab på de mest populære elbiler

Så meget af strømmen "forsvinder", når du fylder batteriet. De bedste, de værste og de mest populære elbiler i Danmark.

Når elbiler oplades, går der energi tabt, som du betaler for, men som ikke ender i batteriet. Dette tab viser bilens system ikke. ADAC, der er FDM’s søsterorganisation i Tyskland, har testet ladetab på 90 elbiler – og forskellen mellem den energi, der kræves til en fuld opladning, og batteriets nettokapacitet er nogle gange betydelig.

For at fylde BMW iX’s 105 kWh store batteri, skal der ifølge ADAC Ecotest oplades 125,2 kWh. Altså mere end 20 kWh i ladetab, som man stadig skal betale kilowatt-prisen for. Det ser ikke meget bedre ud med Xpeng G9, der kræver 21 kWh mere, end der kan være på batteriet.

 

Hovedårsagen til ladetabet er omdannelsen af ​​vekselstrømmen til jævnstrøm. Da elbilens højvolt-batteri kun kan lagre jævnstrøm, men elnettet leverer vekselstrøm, skal bilens indbyggede lader omdanne strømmen til jævnstrøm. Her opstår der allerede betydelige tab. Yderligere tab opstår i 12-volts-systemet, da flere styreenheder er aktive under opladningen.

Ladetabet er altså generelt størst ved AC-opladere, ligesom dem, der typisk er hjemme i garagen. Lader man op på en lynlader (DC) er det ladeoperatøren, der tager tabet, da strømmen omdannes i selve ladestanderen, inden den sendes ind i bilen. Det er også en af forklaringerne på, at lynladning ofte har højere pris.

 

Men det er naturligvis ikke bare omdannelsen, der tæller. En lang ledning mellem opladeren og strømkilden, batteriældning, forkonditionering og temperatur har også indflydelse. Derimod er ladetabet fra ladekablet, bilens højvolt-kabler og selve højvolt-batteriet lavt eller ubetydeligt, siger ADAC.

De største syndere …

Det er heldigvis primært ældre elbiler, der er på listen over de værste syndere, ADAC har testet. Således toppes den af Mini Cooper SE, der har et ladetab på voldsomme 30 procent. Men den forfølges af en model, der er forholdsvis populær i Danmark, nemlig Xpeng G9. Varianten, der er testet er Performance med firehjulstræk og kræver altså 22,7 procent mere strøm, end der kan være på batteriet, for at få den ladt helt op.

ModelBatteri (netto)Tilført energiDifferenceLadetab
Mini Cooper SE28,9 kWh37,6 kWh8,7 kWh28,9 %
Xpeng G9 Performance AWD93,1 kWh114,2 kWh21,1 kWh22,7 %
Nissan Leaf e+ Tekna56 kWh68,4 kWh12,4 kWh22,1 %
Ford Mustang Mach-e ER AWD88 kWh106,3 kWh18,3 kWh20,8 %
MG4 Electric Luxury59,5 kWh71,5 kWh12 kWh20,1 %
(Kilde: ADAC). Biler, der ikke længere kan købes nye, er fjernet fra listen.

De bedste …

I den anden ende af listen finder vi Aiways U6, der har et ladetab på bare 0,3 kWh (0,5 procent). Ærgerligt nok er bilen endnu ikke kommet til Danmark. Men også Audi e-tron GT har et lavt ladetab på 3,2 kWh, svarende til 3,8 procent.

 

ModelBatteri (netto)Tilført energiDifferenceLadetab
Aiways U6 Prime *60 kWh60,3 kWh0,3 kWh0,5 %
Audi e-tron GT quattro83,7 kWh86,9 kWh3,2 kWh3,8 %
Honda e:NY161,9 kWh66,3 kWh4,2 kWh7,1 %
Citroen e-C4X48,1 kWh51,8 kWh3,7 kWh7,7 %
Volkswagen ID.5 Pro77 kWh83,6 kWh6,6 kWh8,6 %
*) Aiways U6 er endnu ikke kommet til Danmark, men loves at komme på hjemmesiden.
(Kilde: ADAC). Biler, der ikke længere kan købes nye, er fjernet fra listen.

Nedenfor har vi samlet en oversit over ladetabet på de 19 mest populære elbiler herhjemme i årets første 10 måneder.

Hvordan kan man undgå ladetab?

Når man lader med vekselstrøm (AC), gælder tommelfingerreglen: Jo højere ladeeffekt, desto kortere ladetid og dermed lavere ladetab, oplyser ADAC. Af hensyn til omkostninger anbefales det derfor altid at lade ved maksimal effekt fra en ladeboks. Batteriet bør fyldes op så hurtigt som muligt.

Ved målinger af forskellige ladeintervaller viste det sig, at der ikke var nogen væsentlig forskel i ladetabet. Uanset om batteriet blev ladet 20 eller 50 procent op, var ladetabet i ADAC's forsøg kun marginalt forskelligt.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.