Når elbiler oplades, går der energi tabt, som du betaler for, men som ikke ender i batteriet. Dette tab viser bilens system ikke. ADAC, der er FDM’s søsterorganisation i Tyskland, har testet ladetab på 90 elbiler – og forskellen mellem den energi, der kræves til en fuld opladning, og batteriets nettokapacitet er nogle gange betydelig.
For at fylde BMW iX’s 105 kWh store batteri, skal der ifølge ADAC Ecotest oplades 125,2 kWh. Altså mere end 20 kWh i ladetab, som man stadig skal betale kilowatt-prisen for. Det ser ikke meget bedre ud med Xpeng G9, der kræver 21 kWh mere, end der kan være på batteriet.
Hovedårsagen til ladetabet er omdannelsen af vekselstrømmen til jævnstrøm. Da elbilens højvolt-batteri kun kan lagre jævnstrøm, men elnettet leverer vekselstrøm, skal bilens indbyggede lader omdanne strømmen til jævnstrøm. Her opstår der allerede betydelige tab. Yderligere tab opstår i 12-volts-systemet, da flere styreenheder er aktive under opladningen.
Ladetabet er altså generelt størst ved AC-opladere, ligesom dem, der typisk er hjemme i garagen. Lader man op på en lynlader (DC) er det ladeoperatøren, der tager tabet, da strømmen omdannes i selve ladestanderen, inden den sendes ind i bilen. Det er også en af forklaringerne på, at lynladning ofte har højere pris.
Men det er naturligvis ikke bare omdannelsen, der tæller. En lang ledning mellem opladeren og strømkilden, batteriældning, forkonditionering og temperatur har også indflydelse. Derimod er ladetabet fra ladekablet, bilens højvolt-kabler og selve højvolt-batteriet lavt eller ubetydeligt, siger ADAC.
De største syndere … Det er heldigvis primært ældre elbiler, der er på listen over de værste syndere, ADAC har testet. Således toppes den af Mini Cooper SE, der har et ladetab på voldsomme 30 procent. Men den forfølges af en model, der er forholdsvis populær i Danmark, nemlig Xpeng G9. Varianten, der er testet er Performance med firehjulstræk og kræver altså 22,7 procent mere strøm, end der kan være på batteriet, for at få den ladt helt op.
Model Batteri (netto) Tilført energi Difference Ladetab Mini Cooper SE 28,9 kWh 37,6 kWh 8,7 kWh 28,9 % Xpeng G9 Performance AWD 93,1 kWh 114,2 kWh 21,1 kWh 22,7 % Nissan Leaf e+ Tekna 56 kWh 68,4 kWh 12,4 kWh 22,1 % Ford Mustang Mach-e ER AWD 88 kWh 106,3 kWh 18,3 kWh 20,8 % MG4 Electric Luxury 59,5 kWh 71,5 kWh 12 kWh 20,1 %
(Kilde: ADAC). Biler, der ikke længere kan købes nye, er fjernet fra listen. De bedste … I den anden ende af listen finder vi Aiways U6, der har et ladetab på bare 0,3 kWh (0,5 procent). Ærgerligt nok er bilen endnu ikke kommet til Danmark. Men også Audi e-tron GT har et lavt ladetab på 3,2 kWh, svarende til 3,8 procent.
Model Batteri (netto) Tilført energi Difference Ladetab Aiways U6 Prime * 60 kWh 60,3 kWh 0,3 kWh 0,5 % Audi e-tron GT quattro 83,7 kWh 86,9 kWh 3,2 kWh 3,8 % Honda e:NY1 61,9 kWh 66,3 kWh 4,2 kWh 7,1 % Citroen e-C4X 48,1 kWh 51,8 kWh 3,7 kWh 7,7 % Volkswagen ID.5 Pro 77 kWh 83,6 kWh 6,6 kWh 8,6 %
*) Aiways U6 er endnu ikke kommet til Danmark, men loves at komme på hjemmesiden. (Kilde: ADAC). Biler, der ikke længere kan købes nye, er fjernet fra listen. Nedenfor har vi samlet en oversit over ladetabet på de 19 mest populære elbiler herhjemme i årets første 10 måneder.
Hvordan kan man undgå ladetab? Når man lader med vekselstrøm (AC), gælder tommelfingerreglen: Jo højere ladeeffekt, desto kortere ladetid og dermed lavere ladetab, oplyser ADAC. Af hensyn til omkostninger anbefales det derfor altid at lade ved maksimal effekt fra en ladeboks. Batteriet bør fyldes op så hurtigt som muligt.
Ved målinger af forskellige ladeintervaller viste det sig, at der ikke var nogen væsentlig forskel i ladetabet. Uanset om batteriet blev ladet 20 eller 50 procent op, var ladetabet i ADAC's forsøg kun marginalt forskelligt.