ElbilerTophistorie

Lækket aprilsnar gav Volkswagen problemer

Volkswagen skifter navn til Voltswagen. Sådan lød det i en pressemeddelse tirsdag. Men det var en løssluppen aprilsnar ...

Som det nok er de fleste bekendt, er det den 1. april i morgen – en dag, hvor mange store firmaer forsøger at drive gæk med kunderne på nettet. Således også Volkswagen, der ville brugen anledningen til at slå lidt på tromme for sine elbiler. Men en i grunden temmelig morsom aprilsnar endte som lidt af et mareridt for tyskerne.

En pressemeddelelse, der var forberedt til 1. april slap nemlig løs på nettet. Heri fremgik det, at hele den amerikanske afdeling af VW ville skifte navn fra Volkswagen til Voltswagen fra og med maj måned.

 

Selv det velrenommerede nyhedsbureau Reuters røg på historien, men artiklen er nu ændret, så den i stedet forklarer sagens rette sammenhæng. Mindst én analytiker skrev endda en rosende artikel om navneskiftet, meddeler Reuters. Tirsdag lukkede VW’s foretrukne aktier 4,7% højere. Almindelige aktier lukkede 10,3% højere.

Men tirsdag aften måtte Volkswagens amerikanske afdeling gå ud og dementere historien, der pludselig spredte sig som en steppebrand:

 

“Volkswagen of America ændrer ikke sit navn til Voltswagen. Navneændringen var designet til at sætte fokus på lanceringen af den helelektriske SUV ID.4 i ånden af 1. april og signalerer vores forpligtelse til at bringe elektrisk mobilitet til alle,” siger en talsmand fra VW i USA i en erklæring.

Selskabet har dog valgt at køre linen ud og gennemføre navneændring på Twitter:

Den falske navneændring nåede også at skabe problemer på de sociale medier, hvor Volkswagen kom under beskydning. Blandt andet blev selskabet beskyldt for, at de med navneændringen ville lægge afstand til ‘Dieselgate’. I 2015 indrømmede Volkswagen at have brugt ulovlig software til rigge dieselmotortest i USA, hvilket kostede bilproducenten mere end 32 milliarder euro (238 milliarder kroner) i bøder og sagsomkostninger.

Store problemer i forhold til en uskyldig aprilsnar. På den anden side, så opnåede ‘Voltswagens’ marketingsafdeling det, de ville: Historien har virkelig fået fokus på Volkswagen …

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.