Lancia præsenterede tirsdag deres første elbil i form af Ypsilon. En lille hatchback med 156 heste i stalden og en rækkevidde på op til 403 WLTP-kilometer. Men selv om den lille italiener er pakket rigtig pænt ind, så er den faktisk nærmest identisk med Peugeot e-208.
Ligesom Peugeot’en bygger Ypsilon nemlig på Stellantis Gruppens e-CMP platform, ligesom den har samme motor og batteristørrelse (54 kWh). En platform der også ligger til grund for Opel Corsa-e.
Der er heller ingen ændringer i ladeeffekten. Ligsom på de nævnte biler er Ypsilons på henholdsvis 11 kW AC og 100 kW DC. Den lille bil skal da også bygges sammen med e-208 og Corsa-e i Zaragoza, Spanien.
Der, hvor Lancia Ypsilon skiller sig ud, er på designet. Den er væsentlig mere sportslig end e-208 og – i særdeleshed – Corsa-e. Den lille bil anvender adskillige designelementer fra konceptstudierne Pu+Ra Zero og Pu+Ra HPE. For eksempel er der et let pileformet kørelys i hele køretøjets bredde, ligesom tre iøjnefaldende LED-pixels i forlygterne er hentet fra Pu+Ra HPE.
I øvrigt fortæller Lancia , at de runde LED-baglygter bagpå er – “en hyldest til den legendariske Lancia Stratos”.
Længde 4.08 m Bredde 1.76 m Højde 1.44 m Vægt 1,584 kg Motor 115 kW / 156 hk, 260 Nm Opladning 11 kW AC / 100 kW DC (20% til 80% på 24 min.) Opgivet forbrug 14,3 – 14,6 kWh pr. 100 km Rækkevidde Op til 403 km
Lanceringen af Lancia Ypsilon er planlagt til midten af 2025. Stellantis har endnu ikke offentliggjort prisen, men den vil med stor sandsynligvis blive prissat højere end sine to søstermodeller.
“De potentielle købere er mellem 40 og 45 år. De fører en urban og aktiv livsstil. De er interesserede i italiensk stil og teknologisk innovation. De er opmærksomme på miljøet og følger de nyeste trends,” står der i pressemeddelelsen.