Den globale strategi for Volvo Cars er at blive en fuldt elektrisk bilproducent allerede i år 2030. I Danmark vil de gerne nå frem til det mål endnu hurtigere. Derfor introducerer svensk-kineserne nu MY25-modelprogrammet med lavere indstigningspris på C40 Recharge, der samtidig skifter navn til EC40.
Samtidig siger de farvel til V60 og V90, så de eneste tilbageværende plugin-hybrid modeller være XC60, der blev den mest sælgende Volvo-model globalt set i 2023, og den større XC90.
– Det står klart, at danskerne vil have fuldelektriske biler. Derfor øger vi nu mulighederne for netop det i vores MY25-modelprogram, så vi kan nå vores interne delmål om, at 90 procent. af de solgte Volvo-modeller i Danmark i 2024 skal være fuldelektriske, siger adm. direktør i Volvo Car Denmark, Sarka Heyna Fuchsova.
Sammen med disse ændringer, skifter SUV’en XC40 og crossoveren C40 Recharge navn. Fremadrettet vil de gå under betegnelserne EX40 og EC40. Dette gøres for at ensrette og forenkle modelprogrammets navne.
En ny indstigningsvariant introduceres nu i form af EX40 og EC40 Standard Range med 238 hk og Core-udstyr. Denne variant bliver lanceret til en startpris på 372.000 kroner. Der er altså barberet 56.000 kroner af prisen i forhold til “den gamle” Volvo C40. Men også 93 WLTP-kilometer af rækkevidden, der nu er på op til 486 kilometer.
Standard Range-batteripakken er på 70 kWh, hvilket giver en WLTP-rækkevidde i EX40 på op til 477 kilometer, mens EC40 altså kan nå op på 486 kilometer.
De nye MY25-modeller kan allerede nu konfigureres på Volvo Car Danmarks hjemmeside.