Bilmærket Leapmotor introduceres nu i Europa, og det gøres med maner. Mærket, der ejes af Stellantis, introducerer europas billigste elbil i form af Leapmotor T03, der får et prisskilt på bare 18.900 euro, svarende til 141.000 kroner.
Desuden introduceres den elektriske mellemklasse SUV C10 til en pris, der kommer lige under 37.000 euro – 276.000 kroner. Planerne blev afsløret allerede i november sidste år, men nu er der sat både pris og geografi på lanceringen.
Leapmotor har en klar ambition om at prissætte bilerne billigere end de etablerede mærker. For at undgå EU’s Kina-told og dermed holde priserne nede, sendes bilerne som samlesæt til Tychy i Polen, hvor de samles.
Et kig indenfor i den lille Leapmotor T03. I første omgang bringer Stellantis Leapmotor til 13 lande i Europa. Underligt nok forbigås Danmark i første omgang. Underligt, fordi vi nu er det land i EU, hvor elbilerne udgør den største andel af nybilsalget.
Landene i den første bølge er Belgien, England, Frankrig, Grækenland, Italien, Luxemborg, Malta, Nederland, Portugal, Rumænien, Spanien, Schweiz og Tyskland. På disse markeder vil Leapmotor T03 og C10 være i handel inden årsskiftet, loves det.
Trods sin størrelse har T03 dog fem døre. Det er endnu ikke meget, vi ved om T03, ud over at den har et 36,5 kWh batteri, der giver den en WLTP-rækkevidde på op til 265 kilometer. Den lille bil drives af en elektrisk motor med en effekt på 70 kW (95 heste) og kan “hurtig”-lades med op til 48 kW. Det skulle tage 36 minutter at lade fra 30-80 procent.
SUV’en Leapmotor C10 er væsentlig mere interessant, hvis man har tænkt sig at køre uden for byzonen. Den har et batteri på 69,9 kWh, der rækker til 420 WLTP-kilometer. Men også her er opladning en sløv affære, der tager en halv time, når man lader fra 30 til 80 procent.
Leapmotor C10 er en mellemklasse SUV. I øvrigt holdes titlen som Danmarks billigste bil i øjebliket af Citroën ë-C3, der har en startpris på 179.990 kroner. Den er dog stærkt forsinket og forventes først at blive leveret herhjemme i starten af næste år. Citroën er i øvrigt også med i Stellantis Gruppen.
Endnu et billede af C10.