Salget af elbiler har nået rekordniveauer herhjemme, hvor over halvdelen af alle solgte nye biler de seneste måneder har været elbiler. Det er en udvikling som en af landets mest kendte virksomheder, nemlig Lego, gerne vil være med til at drive.
Lego CEO Niels B. Christiansen siger i et interview med AvisenDanmark, at selskabet arbejder aktivt på at reducere deres CO2-fodaftryk. En af disse måder, er at belønne medarbejdere, der tænker grønt og er med til at nedsætte selskabets udledning.
Tusindvis af Lego-ansattes bonusordninger er simpelthen indrettet, så de afspejler, om Lego opfylder sine klimamål. Hvert år sættes der et nyt klimamål og den årlige bonus afhænger af, om dette mål opnås.
Og selv om den enkelte medarbejdere måske ikke kan gøre meget på den stor bane, er der flere små ting, de kan være med til:
– Hvis man har en firmabil, så kan man jo sørge for, at den er elektrisk. Man kan også huske at slukke lyset og sikre, at vi ikke har ting kørende, som vi ikke bruger. Det er ting, hvor alle kan være med et stykke hen ad vejen, siger Niels B. Christiansen.
Han vil ikke oplyse, hvad det reelt giver ekstra i lønposen, hvis klimamålene bliver opfyldt.
Med hensyn til elefanten i rummet, selve Lego-klodsen, der laves af plastik, er der også tiltag i gang. I årets første seks måneder bestod Lego-klodserne af 22 procent genanvendt plastik eller plastik baseret på bæredygtige materialer. I løbet af de kommende år skal andelen øges til 50 procent.
Samtidig forskes der i materialer, der kan erstatte den fossile plastik i Lego-klodserne. Mere end 600 materialer er indtil videre blevet testet – uden at man har fundet de vises sten.