De fleste tænker måske på Fortnite, når talen falder på Epic Games. Og måske mere specifikt på deres strid med Apple.
Men spilgiganten har nu i en ny investeringsrunde samlet kapital til det næste spileventyr. Investeringen kommer fra to andre giganten. Sony og Lego, der begge investerer én milliard dollars, vil sammen med Epic Games skabe et nyt metaverse der mixer virkelighedens verdens med den digitale. Investeringen fra LEGO sker via KIRKBI, som er Kirk-familiens investeringsselskab bag LEGO.
“Epic Games er kendt for at skabe legesyge og kreative oplevelser, som bidrager til eventyr hos store som små. En del af vores investering går til at understøtte trends, som vi mener vil påvirke fremtiden som vi og vores børn vil leve i. Denne investering vil accelerere vores engagement i digital leg og vi er glade for at for at investere i Epic Games, så vi kan støtte deres fortsatte rejse. Samt på længere sigt at udvikle fremtidens metaverse,” udtaler Søren Thorup Sørensen, CEO hos KIRKBI.
Epic Games’ CEO og stifter, Tim Sweeney fortæller, at “Denne investering vil sætte fart på vores udvikling af metaverset og skabe et rum, hvor spillerne kan have det sjov med vennerne, brands kan bygge kreative og indlevende oplevelser og fællesskaber dannet af brugerne selv.”
Børnene i fokus
LEGO og Epic Games har sammen opridset tre dogmer, for hvordan de vil passe på børnene i den digitale verden.
1: Beskytte børns ret til at spille ved at lade sikkerhed og trivsel være en prioritet
2: Understøtte børns privatliv ved at lade deres interesse komme i første række
3: Give børn og voksne værktøjer, der giver dem kontrol over deres digitale oplevelse
Der er ingen tidshorisonter eller nærmere information om, hvordan metaverset kommer til at se ud. Nyheden kommer i kølvandet på, at Facebook ligeledes er i færd med at udvikle et metaverse og indtil videre har slået dørene op i USA og Canada.