Ford investerer nu for at kunne sænke prisen på sine elbiler. Amerikanerne skal opføre en ny fabrik, der skal producere de såkaldte LFP-batterier. De er billigere at producere end de NCM-batterier, som de nuværende Ford-elbiler er udrustet med. Fabrikken skal gøre det muligt for Ford at supplere sit sortiment med modelvarianter til lavere priser.
Fabrikken skal stå klar i 2026, men allerede senere i år vil de første Ford Mustang Mach-e varianter med LFP-batterier komme på gaden. Næste år vil de også tilbyde batteriteknologien i Ford F-150 Lightning. Det lover Ford i en pressemeddelelse.
Der bruges færre materialer i LFP-batterier og færre dyre råvarer. Dette resulterer i billigere batterier. Derudover beskrives de ofte som mere holdbare og kan klare hurtigere opladning. Ulempen er en lavere energitæthed, som giver elbiler en kortere rækkevidde sammenlignet med elbiler med NCM-batterier.
“Dette billigere batteri i stor skala vil hjælpe Ford med at sænke priserne på elbiler til kunderne,” skriver Ford i pressemeddelelsen.
Se vores test af Ford Mustang Mach-e. LFP, der står for litium-jernfosfat, indeholder hverken råstofferne kobolt eller nikkel. Netop kobolt er en kontroversiel batterikomponent, fordi det primært udvindes i Afrika af arbejdere under kummerlige kår. Samtidig er det relativt dyrt.
NCM-batterierne (Nikkel, Kobolt, Mangan) er den mest udbredte batteritype, men flere og flere bilproducenter får i disse år øjnene op for LFP på grund af prisen. Også Tesla har sat LFP-batterier i alle Model 3- og Model Y-bilerne med standardrækkevidde.
Herunder en video, hvor Ford forklarer forskellene mellem NCM og LFP: