Dækproducenten Continental har fundet inspiration i golfbolde, når de nu lancerer deres nye EcoContact 7-sommerdæk, der er målrettet elbiler. Små huller i dækkets sidevægge skulle ifølge producenten reducere luftmodstanden og dermed give længere rækkevidde. Men hvor stor er den reelle gevinst – og er det andet end markedsføringsgas ?
Når man tænker på aerodynamik, er golfbolde næppe det første, der falder én ind. Men Continental mener, at princippet kan overføres til bildæk. Golfbolde har typisk 300-500 små fordybninger, der reducerer luftmodstanden og stabiliserer boldens bane i luften. Nu forsøger Continental altså at bringe den samme idé til deres nyeste dæk – ved at prikke hundredvis af små huller i sidevæggen.
Ifølge producenten skulle det reducere luftmodstanden og dermed give længere rækkevidde. Men præcis hvor meget længere en elbil kan køre på et sæt af de nye dæk? Det holder Continental pænt for sig selv.
Continental hævder de nye goldbold-inspirerede dæk giver længere rækkevidde. En anden stor nyhed er, at EcoContact 7 har en lavere rullemodstand end forgængeren, hvilket har sikret det en A-mærkning på EU’s energilabel. Igen undlader Continental dog at afsløre konkrete tal for, hvor stor forbedringen egentlig er.
Dækket er især målrettet elbiler, hvor hver eneste ekstra kilometer på batteriet tæller, men om den nye teknologi reelt betyder noget mærkbart i hverdagen, er altså stadig et åbent spørgsmål.
Mere stilhed, men færre features Ligesom forgængeren har EcoContact 7 ContiSilent-teknologi, der reducerer dækstøj med op til 9 dB. Det lyder imponerende, men i praksis afhænger støjniveauet også af bilens undervogn og vejens beskaffenhed.
Det nye EcoContact 7 sommerdæk (foto: Continental). Derimod må man undvære RunFlat-teknologien, som tidligere gjorde det muligt at køre op til 80 kilometer efter en punktering. Det betyder, at hvis du får et fladt dæk, er der ingen vej uden om donkraften eller vejhjælp.
Continental lover altså længere rækkevidde, lavere rullemodstand og mere komfort – men de konkrete tal mangler. Indtil videre ligner det mere smart markedsføring end en reel revolution. Vi venter spændt på at se uafhængige test, der kan bekræfte, om golfbold-designet faktisk giver en målbar fordel, eller om det bare er varm luft på gummiformel.