Det tidligere engelske racerbilsmærke Lotus Cars, der nu ejes af kinesiske Geely, vil gå Tesla i bedene med egne ladestationer. Selskabet har netop præsenteret en række ladeløsninger til elbiler. De inkluderer en ultrahurtig 450 kW DC-oplader, strømskab og en modulær enhed til opladning af op til fire køretøjer samtidig.
Tesla Supercharger kan til sammenligning “kun” levere maksimalt 350 kW. I hvert fald teoretisk, for det er der endnu ikke tændt for.
Gennem den nye ultrahurtige 450 kW oplader skulle det være muligt at oplade den nye Lotus Eletre R fra 10 til 80 procent på omkring 20 minutter. På fem minutter skulle det være muligt at fylde 142 kilometers rækkevidde på bilen. På en tilsvarende 350 kW lader ville der “kun” komme 120 kilometer på batteriet på samme tid.
Løsningerne er dog ikke låst til Lotus’ egne biler. Tværtimod er det meningen at ladeløsningerne skal installeres på tværs af Europa og give adgang til alle. Arbejdet går angiveligt i gang i midten af næste år, men præcis hvor de skal placeres, er endnu uvist.
Løsningen indeholder også et modulært væskekølet strømskab med en udgangseffekt på 480 kW, som skal sikre den høje ladeeffekt. Den kompakte, æstetisk tiltalende løsning skulle være velegnet til “rastepladser på motorveje”, skriver Lotus.
Derudover har Lotus vist et fleksibelt lademodul med fire ladestik til mere bymiljøer, der skulle kunne lade op til fire køretøjer på samme tid. Hurtigladeren skal modulært fordele strømmen mellem de fire ladebiler.
Lotus lancerede sin første elektriske SUV, Eletre, i 2022. I begyndelsen af september lancerede de Lotus Emeya, der er en “elektrisk hyper-GT” (citat: Lotus). Begge biler er baseret på 800 volt teknologi, der sikrer mindre varmeudvikling under opladning.